donderdag, 13 mei 2021

Boekrecensie: Beter presteren met hardlopen

Hardlopen is leuk, hardlopen is heerlijk, maar hoe pak je het aan als je van hardlopen iets meer wilt maken dan je wekelijkse rondje? Wat als je wilt gaan trainen voor een 10 kilometer of (halve) marathon? Dan biedt het boek Beter presteren met hardlopen uitkomst. Inspirerend en praktisch. Voor alle niveaus.
Auteur:
Paul Cowcher, Tommaso Bernabei en Russel Murphy
Jaar van uitgave:
2011
Prijs:
€ 16,95
ISBN:
978 90 439 0273 1
Aantal pagina's:
160

Een stapje extra maken als hardloper hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. De marathon hoeft helemaal niet je hoogste doel te zijn, je kunt ook proberen je snelheid te verhogen of je afstand te verlengen. Wat je doel ook is, de basis is altijd hetzelfde. Beter presteren met hardlopen helpt je bij het stellen, maar vooral bij het uitvoeren van je doelen.

Techniek

Het boek besteedt uitgebreid aandacht aan de hardlooptechniek. Loop rechtop, met je schouders in een rechte lijn boven je heupen, zwaai de armen losjes van voor naar achter en houdt je handen ontspannen alsof je een stukje papier tussen je duim en wijsvinger houdt. Naast het bovenlichaam wordt de techniek voor onderlichaam en het neerkomen van de voet beschreven.

Ook het ritme en tempo komen aan bod, evenals het op- en aflopen van een heuvel. Heuvelopwaarts moet je accepteren dat je je tempo moet vertragen, heuvelafwaarts kan je je ritme juist versnellen. Naast een uitgebreide tekst bevatten de techniekbeschrijvingen korte tips die je gemakkelijk toe kunt passen.

Heldere afbeeldingen

Beter presteren met hardlopen is een helder boek. Het bevat mooie foto's, maar ook hele duidelijke afbeeldingen. Bijvoorbeeld van stretch- en krachtoefeningen. De auteurs besteden namelijk ook een heel hoofdstuk aan krachttraining om je hardloopprestaties beter te maken. Krachttraining versterkt de spieren waardoor blessures worden voorkomen en je algehele conditie verbetert. Daarbij kan afwisseling in training je ook helpen om gemotiveerd te blijven.

Per oefening zie je hoe je de oefening opbouwt, welke spieren je gebruikt (in tekst en beeld) en waarom die specifieke oefening je hardloopprestatie verbetert. Ook bevat het boek een fitnessprogramma voor beginners, gevorderden en vergevorderden. Helemaal achterin vind je trainingprogramma's voor 10 kilometer en de (halve) marathon.

Onmisbaar

Tot slot vind je ook alle basisinformatie over een loopuitrusting, slaap, voeding en vocht in Beter presteren met hardlopen. En natuurlijk de ultieme voorbereiding voor een wedstrijd. Kortom, het boek is een onmisbare bron van informatie voor iedereen die meer uit zijn hardlooptraining wilt halen. Zowel lichamelijk als mentaal.

Paul Cowcher is hardloopexpert en personal trainer. Hij heeft meegedaan aan talloze marathons en heeft heel veel mensen getraind om met succes verschillende afstanden te lopen.

Tommaso Bernabei is televisie en non-fictieschrijver. Hij heeft onder andere meegewerkt aan Italiaanse kookprogramma's. Op dit moment is hij de voedingsadviseur van een Italiaanse zwemclub en hij schrijft aan kookboek gericht op sportvoeding.

Russel Murphy is sportpsycholoog van Personalmindtrainer. Hij adviseert onder meer marathonlopers, golfers, biatleten, triatleten en voetballers.

Trefwoorden: