zondag, 20 oktober 2019

Boekrecensie: Het hardloperskookboek

Een rondje park red je nog wel zonder na te denken over wat je eet. Ga je wat serieuzer hardlopen, dan merk je al snel dat je je maaltijden wat meer moet plannen. Wat en wanneer je iets binnenkrijgt, beïnvloedt je snelheid en het gemak waarmee je loopt behoorlijk. Eet je voor het sporten of juist erna? Kun je een uur lopen op alleen een banaan? Welke voedingsstoffen heb je nodig om goed te herstellen? Loop je echt een PR na een glas bietensap? In 'Het hardloperskookboek' krijg je antwoord op deze vragen, plus lekkere recepten waarmee je misschien nog wel wat harder rent.
Auteur:
Miriam van Reijen en Barbara Kerkhof
Jaar van uitgave:
2012
Prijs:
€ 22,50
ISBN:
978 90 295 8621 4
Aantal pagina's:
156

Hardlopen kost veel energie. Wil je lekker blijven lopen dan kun je niet zonder voldoende eiwitten, koolhydraten, mineralen, vitaminen en een beetje vet. Van Reijen trapt dan ook af met een begrijpelijke uitleg over welke voedingsstoffen je nodig hebt en in welke hoeveelheden.

​Trainen, presteren, herstellen

De rest van het boek is ingedeeld op basis van de verschillende onderdelen van je hardlopende leven: trainen, presteren en herstellen. De laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van voeding en bewegen worden afgewisseld met tips en lekkere, gezonde recepten.

​Bietensap in chocoladecake

Zo komt het nut van sportdrank aan bod, gevolgd door ideeën waarmee je je eigen drankje maakt op basis van cola, thee of vruchtensap. Van Reijen vertelt hoe je koolhydraten stapelt als voorbereiding op een wedstrijd en geeft daarbij heerlijke pannenkoekenrecepten, zodat je niet elke keer weer aan de pasta hoeft. Ook de laatste hype onder lopers, bietensap, wordt niet vergeten, maar juist verwerkt in een chocoladecake. Dat is nog eens op een fijne manier werken aan een fit lijf!

​Kilometers

De vele, niet al te ingewikkelde recepten zijn voorzien van icoontjes die in één oogopslag duidelijk maken of een recept vegetarisch of glutenvrij is. Uiteraard staat ook bij elke recept de voedingswaarde, inclusief het aantal kilometers dat je zou moeten hardlopen om het betreffende gerecht te verbranden. Een beetje confronterend is dat wel, voor een bord risotto moet je al gauw zeven kilometer afleggen. Maar het is zeker nuttige informatie voor wie wat pondjes kwijt wil of juist moet opletten dat hij of zij niet te veel gewicht verliest.

​Lekker eten

Als Het hardloperskookboek iets duidelijk maakt, is het wel dat je als sportieveling niet op een houtje hoeft te bijten. Lekker eten en hardlopen gaan juist heel goed samen. Met de adviezen en recepten uit dit kookboek sta je goed voorbereid aan de start en zet je ook nog eens smakelijke gerechten op tafel. Kortom: houd je van koken en hardlopen, dan is Het hardloperskookboek zeker een aanrader.

Het hardloperskookboek is geschreven door bewegingswetenschapper Miriam van Reijen. In 2009, 2010 en 2011 wist ze bij het NK marathon een plek op het podium te veroveren. Fotografe en hardloopster Barbara Kerkhof zorgde voor de foto's.