maandag, 21 oktober 2019

Boekrecensie: Yoga en hardlopen

Stretch die stramme hamstrings

Met hardlopen belast je je spieren en gewrichten. Daar word je de volgende dag vaak op een aangename manier mee geconfronteerd: stramme kuiten, brandende bovenbenen en soms zelfs een zeurende onderrug. Yoga is een fijne tegenhanger, want daarmee ontspan je je lichaam juist. Maja Miklič beschrijft in haar boek yogaoefeningen waar stijve lopers weer wat soepeler van worden.
Auteur:
Maja Miklič
Jaar van uitgave:
2015
Prijs:
€ 21,00
ISBN:
9789082307597
Aantal pagina's:
144

Hoewel je het op het eerste gezicht misschien niet zou verwachten, hebben hardlopen en yoga veel met elkaar gemeen. Zo vermindert het allebei stress, worden je longen flink aan het werk gezet en kun je het doen waar en wanneer het jou uitkomt. Miklič begint haar boek met uitleg over yoga en hardlopen en wat de verschillen en overeenkomsten zijn. Ook somt ze op wat de voordelen ervan zijn: een hele lange lijst!

Na uitleg over hoe je goed ademhaalt, blessures kunt voorkomen en wat voor kleding en accessoires je nodig hebt, bestaat de rest van het boekje grotendeels uit de beschrijving van oefeningen.

Oefeningen per spiergroep

Eerst komen er diverse zittende, liggende en staande oefeningen aan bod. Deze zijn allemaal voorzien van een zwart-witfoto en een korte uitleg, maar jammergenoeg wordt er niet aangegeven wat deze oefeningen precies doen met je lijf en wanneer deze geschikt zijn. Bij de yogaoefeningen die je kunt gebruiken bij je warmingup en coolingdown is dat wel duidelijk en daardoor zijn deze makkelijker toepasbaar.

Hierop volgen oefeningen per spiergroep: nek en hoofd, schouders, armen, romp, buik, benen, bekken, heupen, voeten. Handig als je op een bepaalde plek last hebt en daar wat aan wilt doen. Ik vind het gemakkelijker om yogahoudingen te begrijpen als ik ze iemand zie voordoen, maar als je de tekst goed leest, kom je er wel uit. Voor mensen die ervaring hebben met yoga is het waarschijnlijk goed te volgen.

Voor beginners?

Dat vind ik ook meteen het grootste nadeel van Yoga en hardlopen: de tips die voorbij komen lijken vooral bedoeld voor beginners. Maar tegelijkertijd weet ik niet of de oefeningen wel zo geschikt zijn voor mensen die nog nooit aan yoga hebben gedaan. Daarvoor krijg je net iets te weinig informatie bij de oefeningen. Het is bijvoorbeeld niet duidelijk hoe vaak je de oefeningen moet doen, wanneer je voor welke houding moet kiezen en waar je op moet letten.

Als beginner kun je toch eigenlijk wel een docent gebruiken die in de gaten houdt of je de houdingen wel goed uitvoert en je helpt als sommige houdingen nog niet lukken. Bovendien vind ik € 21 best prijzig voor een dun boekje in zwart-wit.

Naslagwerk

Wil je een naslagwerk met oefeningen die goed van pas komen als je hardloopt en heb je weleens yogales gevolgd, dan kan het wel een nuttige aanvulling in je boekenkast zijn. Achterin vind je nog een aantal adviezen over voeding en een gezonde leefstijl en leuke weetjes over hardlopen en yoga.

Maja Miklič is yogadocent en auteur. Ze geeft workshops, organiseert yogareizen en heeft een aantal yogaboeken op haar naam staan.