donderdag, 17 oktober 2019

Boekrecensie: Waantje krijgt de knarser

Een boek voor en over kinderen met kanker

'Waantje krijgt de knarser' draait om heldin Waantje, een meisje dat kanker krijgt. De 'knarser' is een vondst van auteur Caroline Ligthart. Aan de hand van Waantjes avonturen vertelt ze hoe het is om zo ziek te zijn. Haar sprookjesachtige boek biedt wat troost aan kinderen die zelf kanker hebben, maar is ook een aanrader voor alle kinderen die wel eens in aanraking komen met anderen met een ziekte.
Caroline Ligthart
2016
€ 19,95
9789082335811
208

Waantje is een meisje dat wel een beetje doet denken aan Pippi Langkous. Ze woont in haar eentje in een boomhut en heeft een bijzondere gave. Dreigt er iets mis te gaan met een van haar dorpsgenoten, de Horizonnetjes, dan bewegen haar vingers. Met een verrekijker houdt ze die onhandige types goed in de gaten en zo weet ze heel wat Horizonnetjes voor ongelukken te behoeden. Maar op een kwade dag krijgt ze zelf enorme buikpijn en is zij degene die hulp nodig heeft.

Waantje blijkt 'de knarser' te hebben, Caroline's woord voor kanker. Ook andere narigheid heeft Caroline vermomd door andere woorden te kiezen: chemo heet kladderadatsj, dokters zijn witjassen, een infuus is een prikin en bloed noemt ze rode mikmak.

Herkenning

Je leest hoe Waantje haar ziek zijn en behandeling beleeft, waarvoor ze bang is en hoe ze daar mee omgaat. Kinderen met kanker zullen zich ongetwijfeld in haar herkennen. Bovendien vind je in het boek - vaak tussen de regels door - allerlei tips over hoe je je wat beter gaat voelen als je ziek bent. Je angst toelaten in plaats van wegstoppen bijvoorbeeld, maar ook fantaseren dat je op een fijne plek bent of je inbeelden dat chemotherapie geen gif is, maar limonade die door je aderen stroomt.

Naast Waantje spelen tal van andere personages een belangrijke rol. En die hebben allemaal zo weer hun eigenaardigheden en onzekerheden. Een verlegen, verliefd jongetje bijvoorbeeld, een vogel met lange poten die steeds in de knoop raken en een meisje dat stottert. Een schat van een behulpzame oma op cowboylaarzen, een pester die loopt te stoken, maar ook een lief monster dat liever gevaarlijk zou willen overkomen. Het is een bonte mengeling van mensen en pratende dieren. Er zit er vast eentje tussen waarmee je je kunt identificeren (of die ook in jouw omgeving rondloopt).

Licht en vrolijk

Ondanks het zware onderwerp, is de toon van Waantje krijgt de knarser licht en vrolijk. De grappige personages, het fictieve dorpje waar alles zich afspeelt, de verzonnen woorden en prachtige illustraties van Ymke Hemminga dragen daar zeker aan bij. Kinderen steken ongemerkt van alles op over kanker en hoe het voelt om ziek te zijn, maar het is absoluut geen treurig of saai schoolboek vol uitleg. Ook fijn: er is gekozen voor een lettertype dat ontwikkeld is voor mensen met dyslexie. Het is een prachtig, troostrijk en tegelijk leerzaam cadeau, zowel voor kinderen met kanker als voor hun gezonde leeftijdsgenootjes.

Caroline Ligthart schreef eerder de roman Russisch water en de verhalenbundel Tweedehands bloemen. Met behulp van crowdfunding heeft ze Waantje krijgt de knarser in eigen beheer kunnen uitgeven. Voor € 19,95 bestel je het via bol.com. Voor elk verkocht boek gaat er 1 euro naar Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa). Via Carolines website kun je ook een boek weggeven aan een ziek kind in het VUmc.

De illustraties in het boek zijn gemaakt door Ymke Hemminga.