Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 21 februari 2017

Zo kom je van je PMS af

Premenstrueel syndroom

Heb je maandelijks tussen de eisprong en menstruatie last van premenstruele klachten? Dan kan het zijn dat je last hebt van het premenstrueel syndroom (PMS). Dit is een verzamelnaam voor een hele reeks symptomen, zowel lichamelijk als emotioneel. Gelukkig kun je het maandelijkse leed verzachten.

Pijnlijke borsten, hoofdpijn, pijn in de rug, acne of maagpijn zijn klachten die kunnen wijzen op PMS. Je kan je ook angstig, woedend, prikkelbaar, gespannen of somber voelen, of last hebben van stemmingswisselingen en slecht slapen. Veel vrouwen met PMS hebben ook vaak een enorme drang naar zoetigheid.

Rond je dertigste

Wanneer de klachten te wijten zijn aan PMS, verdwijnen ze wellicht plots op de dag dat je menstrueert. Een dikke week later komen ze dan weer terug.

Meestal krijgen vrouwen voor het eerst PMS rond hun dertigste jaar of na een zwangerschap. Bij jongere vrouwen komt het minder vaak voor. Hoe ouder je wordt, hoe erger de klachten. Maar, goed nieuws: na de overgang zijn de klachten verdwenen.

Hoe ontstaat PMS? En waarom heeft de ene vrouw er last van en de andere niet? Daar zijn dokters nog niet achter. PMS hangt samen met de menstruatiecyclus, maar er is geen hormonale oorzaak gevonden.

Wel zijn vrouwen met PMS-klachten gevoelig voor hormoonwisselingen. Hun hersenen hebben tijdens het aanmaken van progestoron (na de ovulatie) een tekort aan serotonine. Dit kan een genetische oorzaak hebben.

Wat kun je eraan doen?

Veel vrouwen voelen zich eenzaam met hun klachten. Dat is niet zo vreemd als je beseft dat er nauwelijks rekening mee wordt gehouden. Het scheelt al als je jezelf serieus neemt.

Voel je niet schuldig. Zorg zo goed mogelijk voor jezelf: neem genoeg rust, geef je grenzen aan en luister naar je lichaam. Heb ook begrip voor je naaste omgeving, die het soms moeilijk heeft met jou. Praat erover met de huisarts. Houd een PMS-kalender bij, waarop je aanduidt wanneer en hoe erg je er last van hebt.

Voeding

Beperk grote schommelingen in je bloedsuiker. Eet om de drie of vier uur een lichte maaltijd. Die moet rijk zijn aan koolhydraten en zetmeel, en arm aan suiker en eiwit. Vermijd cafeïne en alcohol. Probeer niet toe te geven aan je behoefte aan veel suiker. Uiteindelijk heeft dit een averechts effect.

Calcium heeft een gunstige invloed op de meeste klachten. Drink elke dag een glas extra melk of drinkyoghurt. Teunisbloemolie helpt om de hormoonhuishouding in balans te brengen. Overgewicht verergert de klachten.

De pil

De anticonceptiepil werkt regulerend. Als je de pil goed verdraagt, is een combinatiepil bij PMS vaak beter dan een driefasenpil. Bovendien zou je de pil kunnen doorslikken in de stopweek, zodat je helemaal niet meer menstrueert.

Spiraaltje

Het progesteronspiraaltje wordt in de baarmoederholte gebracht en geeft elke dag een klein beetje progesteron af. Hierdoor wordt het baarmoederslijmvlies dunner en worden de menstruaties minder hevig. Soms houd je na een aantal maanden zelfs helemaal op met menstrueren.

Prozac

Ongeveer 70 procent van de vrouwen met PMS-klachten heeft baat bij antidepressiva. Voorbeelden zijn fluoxetine (Prozac), paroxetine (Seroxat) en sertraline (Zoloft). Je hoeft het middel meestal alleen tijdens de twee klachtenweken in te nemen.

Plaspillen

Als je last hebt van vochtophoping (een opgeblazen gevoel, gezwollen vingers en enkels, zere borsten en gewichtstoename) kun je dit vaak verhelpen met plaspillen. Een voorbeeld is Spironolacton.

Beweging

Lichamelijke inspanning bevordert de aanmaak van endorfinen. Daardoor voel je je beter. Het is even een opgave om je ertoe te zetten, maar alleen al een stukje lopen in de buitenlucht kan echt helpen.

Gaat het wel om PMS?

Als de klachten de hele maand aanhouden, heb je waarschijnlijk geen last van PMS. Je kunt dan het beste even naar de huisarts. Hij kan kijken of er een andere verklaring is voor je klachten.

Reactie toevoegen

56 Comments

Door Margje (niet gecontroleerd) op di, 01/31/2017 - 07:27

Ik ben 44. Al vroeg PCOS ontdekt, waardoor altijd menstuatieproblemen, soms maar 3x per jaar ongesteld. 10 jaar geleden rond de 15 kg afgevallen, en sindsdien een iets betere cyclus van rond de 6 weken. Maar daarna begonnen ook de PMS klachten. Enorm gezwollen en pijnlijke borsten, 3 weken lang. En veel andere klachten zoals hoofdpijn, prikkelbaar, moe.

Sinds mei 2016 ben ik wegens een chronische ziekte dagelijks voedingssupplementen gaan gebruiken per dag: Vitamine D3 in 2500IE (laat evt bloed prikken, zit je lager dan 80 start dan met een hogere dosis), lijnzaadolie (omega3) 1 eetlepel, lijnzaad zelf gemalen 10 gram.
Ook mijn voeding verder aangepast. Meer eiwitten zoals magere kwark, noten, boekweitpap. Geen suiker, maar gebruik ceylonkaneel in de kwark/pap. Minder koolhydraten, waarvoor 1x per dag zuurdesembrood. En verder natuurlijk geen koek, snoep, chips ed. Zal niet zeggen dat ik nooit iets neem, maar zeker niet dagelijks.

Mijn menstruaties zijn nu ineens keurig om de 4 weken en gezwollen, pijnlijke borsten heb ik niet meer. Ik heb nog wel een paar dagen van te voren wat meer hoofdpijn en voel iets spanning in mijn borsten, maar dit is goed te doen, vergeleken met hoe het was. Mijn gewicht is al die tijd stabiel gebleven.

Door Hans van de Vorst (niet gecontroleerd) op vr, 01/13/2017 - 12:52

Wat werkt is een gepersonaliseerde levensstijl verandering. PMS klachten worden daardoor verminderd met 70-85% en wel permanent. Voor meer informatie https://www.healthcoachfx.com/the-big-reset/.

Door Pieternel (niet gecontroleerd) op wo, 10/12/2016 - 19:11

Even een opmerking bij het kopje 'Prozac': antidepressiva zijn absoluut niet geschikt om enkele weken te gebruiken, dan een paar weken te stoppen en dan weer opnieuw te beginnen. De werking duurt namelijk 2-4 weken en tijdens die weken heb je last van bijwerkingen. Zou je tussendoor steeds stoppen, dan houdt je last van bijwerkingen en heb je geen baat bij de werking.

Door A (niet gecontroleerd) op za, 09/10/2016 - 10:49

onderstaande reactie was een reactie op claire

Door A (niet gecontroleerd) op za, 09/10/2016 - 10:47

Niet te snel roepen "belachelijk", want denk dat je dan het probleem niet erg genoeg inziet.
Als ik naar mezelf kijk, een week (voor menstruatie) per maand zo somber, dat normaal functioneren bijna niet mogelijk is.
Lastig om voor te stellen ws maar hoe erh hormonen je in de put kunnen helpen.
Als dit helpt, noem het niet gelijk belachelijk.

Door Ingrid D (niet gecontroleerd) op wo, 08/03/2016 - 11:05

Heb ook jaren duphaston geslikt....maar niet elke dag. Gewoon 2 weken, nu is mijn vraag aan jou, slikte jij deze elke dag? Ik ben er nml mee gestopt omdat het naar mijn idee niet meer werkte.
Je hebt iig veel meegemaakt.....stay strong Xx

Door Do (niet gecontroleerd) op zo, 06/05/2016 - 08:47

Ik ben 50. Al enige jaren rond de eisprong en voor de menstruatie barre ellende. Begint met bibberen, koud/warm sensatie, dan verwarde gevoelens ,vergeetachtigheid en alsof ik iemand wil gaan slaan!!Boos en huilen volgen elkaar snel op. Dan buikpijn ,gevoelige borsten en zakt het langzaam weer af.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op zo, 06/05/2016 - 07:02

@Melanie, je zou ook natuurlijke progesteroncrème kunnen proberen. helpt bij mij geweldig en geen chemische zooi.

Door Melanie (niet gecontroleerd) op za, 06/04/2016 - 23:43

Duphaston is de enige oplossing voor de psychische problemen!! Ik slik het vanaf mijn ijsprong tot mijn menstruatie en heb nergens last meer van! En het was bij mij echt extreem!!