donderdag, 24 juni 2021

Wat eet jij Goed of Zout?

Kies voor gezond en win een kookboek

Advertorial
Zonder dat je het doorhebt, krijg je meer zout binnen dan goed voor je is. Doordat alledaagse producten meer zout bevatten dan je denkt. Vaak heb je dan ook niet door of je in de supermarkt een goede of zoute keuze maakt. Bij te zoute producten gaat het vaak om vleeswaren, kant-en-klare vleesvervangers, kaas, sauzen, smaakmakers of bewerkt vlees. Gelukkig zijn er genoeg gezonde én eenvoudige alternatieven!

Naturel kipfilet of gemarineerde kipreepjes?

Slechts 20 procent van het geconsumeerde zout voegen mensen toe tijdens het koken of aan tafel. 80 procent krijgen mensen binnen via alledaagse producten en gerechten die je koopt in een supermarkt. Zo bevatten gemarineerde kipreepjes veel meer zout dan naturel kipfilet. Terwijl je kipfilet zelf eenvoudig én lekker kunt marineren met citroensap, knoflook en tijm.  Hoe zoutbewust ben jij? Doe de Goed of Zoutquiz en ontdek welke goede alternatieven jij al kent voor alledaagse zoute producten!

Waarom is minder zout noodzakelijk?

In Nederland heeft 12 procent van de bevolking (ruim 2 miljoen mensen) chronische nierschade. Te veel zout draagt bij aan het ontstaan en verergeren hiervan. Nederlanders krijgen dagelijks gemiddeld 9 gram zout binnen in plaats van de maximale hoeveelheid die nog gezond is (6 gram per dag). Dit komt neer op jaarlijks 1 kg zout per persoon te veel! Nog steeds eet circa 85 procent van de Nederlanders te zout, maar het merendeel betrekt dat niet op zichzelf (> 60 procent).

Wil jij lekker eten met minder zout? Download 'Lekker Gezond': het magazine vol inspiratie en zoutbewuste recepten op nierstichting.nl/lekkergezond.

Minder zout. Lekker gezond.

Gelukkig zijn er genoeg gezonde én makkelijke alternatieven voor alledaagse zoute producten. Beleg je boterham bijvoorbeeld eens een met plakjes mozzarella, samen met tomaat, basilicum, een scheutje olijfolie en gemalen peper. Verrassend smaakvol. Of probeer een saus zelf op een zoutbewuste manier te bereiden met verse ingrediënten en op smaak te brengen met verschillende smaakmakers zoals azijn, specerijen of zuren. Wil je meer inspiratie voor goede alledaagse keuzes? Download dan het gratis Lekker Gezond magazine met veel tips voor eenvoudige alternatieven voor zoute producten, snelle recepten en inspirerende verhalen.

In de supermarkt loont het om op de etiketten van producten te kijken. Vaak zijn er enorme verschillen in het zoutgehalte tussen verschillende varianten van eenzelfde product. Bijvoorbeeld bij kant-en-klare vleesvervangers. Zo varieert het zoutgehalte van vegetarische stukjes tussen de 0,39 en 1,46 gram per 100 gram. Door de minst zoute variant te kiezen zet je al een stap in de goede richting.

Gratis magazine

Wil je meer inspiratie voor goede alledaagse keuzes? Download dan het gratis Lekker Gezond magazine met veel tips voor eenvoudige alternatieven voor zoute producten, snelle recepten en inspirerende verhalen.

Winactie

Maak 5x kans op twee boeken naar keuze van I am a Foodie, dé inspirerende kookboeken voor lekker en gezond eten. Ga naar nierstichting.nl/lekkergezond en doe mee. Veel succes!