woensdag, 2 december 2020

Boekrecensie: Eet gewoon gezond

Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden

Boeken over een gezonde leefstijl zijn er in vele soorten en maten. Het ene boek is vooral een dieetboek, het andere richt zich meer op koken. Wat de meeste auteurs wel gemeen hebben, is dat ze leefstijladviezen geven. De auteurs van het boek ‘Eet gewoon gezond’ willen je niets voorschrijven waar je niet achter kunt staan. Ze hebben eigenlijk maar een advies: eet gewoon gezond.
Auteur:
Martijn van Raamsdonk, Anneke van den Broek
Jaar van uitgave:
2015
Prijs:
€ 18,95
ISBN:
9789490728038
Aantal pagina's:
144

Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden. Dat is de onderkop van het boek Eet gewoon gezond. Auteurs Martijn van Raamsdonk en Anneke van den Broek zijn ervan overtuigd dat voeding je kan helpen om de gezondste versie van jezelf te worden. "Een natuurlijke en evenwichtige voeding hept het lichaam zichzelf te genezen en houdt het lichaam op het rechte pad." Het heeft bij hen even geduurd voordat het lukte, maar ze zijn nu extra gemotiveerd om de kennis en ervaring te delen.

Wholefood

Van Raamsdonk en Van den Broek volgen het ‘wholefood-principe’; terug naar de oorspronkelijke voeding. Eten zoals we dat in een ver verleden deden, omdat het beter bij ons lichaam past. Met deze natuurlijke voedingswijze eet je gevarieerd en krijg je alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen, maar belast je je lichaam volgens de auteurs niet overmatig.

Je moet je lijf zien als een oplaadbare batterij. Door het eten van veel bewerkte voedingsmiddelen, maar ook door stress, te weinig slapen en onvoldoende bewegen loopt je batterij langzaam leeg. Met allerlei kwaaltjes als gevolg. In Eet gewoon gezond willen Van Raamsdonk en Van den Broek je uitleggen hoe wholefood bijdraagt aan het verbeteren van de gezondheid. Het opladen van je batterij.

Informeren

Het boek bevat achtergrondinformatie op het gebied van je afweersysteem, voedingsstoffen en gewicht verliezen. Veel voedingsmiddelen zijn niet alleen maar goed of slecht. Het gaat om de dosering. Toch zijn de auteurs behoorlijk negatief over bijvoorbeeld suiker, E-nummers, gluten en koemelk. En hoewel ze je niets willen voorschrijven, hebben ze liever niet dat je geraffineerde producten, suiker- en suikervervangers, granen, peulvruchten en zuivel gebruikt.

Wat eet je dan wel? Groenten, fruit, eieren, noten en zaden, vlees, wild en gevogelte en vis. Op die manier krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. En het liefst allemaal biologisch. Eventueel aan de hand van een van de acht weekmenu’s en de recepten achterin het boek. Naast elk weekmenu bevat Eet gewoon gezond per week ook een aandachtspunt; bijvoorbeeld tussendoortjes, uiteten, supplementen of bewegen.

Praktisch

Eet gewoon gezond is een handzaam boek. Je hoeft geen ellenlange theoretische stukken tekst door te ploeteren. De uitleg is beknopt en helder. Een deel van de informatie wordt ter verduidelijking ook nog eens schematisch weergegeven, waardoor je echt een goed beeld krijgt van wat gewoon gezond eten volgens Van Raamsdonk en Van den Broek inhoudt. Naast de informatie en recepten vind je door het hele boek heen ook tips, quotes en ervaringen van andere mensen.

Zoals met veel boeken die gericht zijn op leefstijlverandering moet de methode je liggen. De recepten laten zien dat je met boekweitraps, notenbrood en amandelsneetjes ook prima zonder granen kunt. En ook nasi van bloemkoolrijst, eipizza en courgettespaghetti met gehaktsaus tonen de mogelijkheden. Zelfs als volledig wholefood je niet ligt, is Eet gewoon gezond een fijn boek. Het maakt je weer even bewust van wat je eet. En alle gezonde beetjes helpen.

Martijn van Raamsdonk is fysiotherapeut, manueel therapeut en voedingsdeskundige. In zijn praktijk ontmoet hij veel patiënten die beter voor zichzelf willen zorgen, maar dat veel mensen niet weten hoe ze dat in de praktijk moeten doen.

Anneke van den Broek maakte via Martijn kennis met een heel andere manier van eten en denken over gezondheid dan ze tot dan toe gewend was. Ze verloor flink wat kilo’s en ging zich verder verdiepen in het onderwerp.

Trefwoorden: