maandag, 6 juli 2020

Boekrecensie: @ElkeDagEenUur

Leon de Kort ging van vet naar fit in 365 dagen

Wielerjournalist Léon de Kort fietste een jaar lang elke dag een uur. Hij wilde weten wat het effect daarvan zou zijn op zijn lichaam en wat het doet voor de geest. Resultaat: het boek @ElkeDagEenEur.
Leon de Kort
2015
€ 16,99
9789046820186
160

Hoe hij op het idee kwam om iedere dag een uur te gaan fietsen, weet Léon de Kort niet meer. Veel belangrijker is dat het hem gelukt is. Vanaf Kerst 2013 stapte hij een jaar lang dagelijks minstens een uur op de fiets. Het lukte hem, waar hij ook was en wat hij moest doen op een dag. Op sommige dagen natuurlijk vol tegenzin, maar hij deed het. Zo ontstond het boek @ElkeDagEenUur, een doorlopend verhaal over afzien, wilskracht, wielrennen en fietsen, schipperen tijdens de Tour de France, grenzen verleggen, zweten in Australië, gezonder en fitter worden, kou lijden in Katowice, genieten van de zonsopkomst, of balen van de eeuwige wind en eindeloos klimmen in Sierra Nevada.

Mooi project

De Kort stelt zichzelf een doel en is vastberaden dat te halen. Een mooi project dat hij volledig beschrijft in het boek @ElkeDagEenUur. Hij schrijft over zijn ervaringen gedurende het jaar dat hij dagelijks op zijn racefiets stapte. Ook doet hij verslag van de nodige gezondheids- en conditietests die hij ondergaat. Het gaat dus niet alleen om fietsen en het effect op zijn lichaam, maar ook over wat er met zijn hoofd gebeurd. En dat is veel.

Het bewegen én afvallen blijkt De Kort goed te doen en geeft hem enorm veel voldoening. Door het dagelijks fietsen en een ander eetpatroon valt hij maar liefst 30 kilo af. Hij schrijft zo enthousiast over zijn fysieke inspanningen dat je er zelf ook zin in krijgt. En dat is wat de schrijver ook hoopt te zijn, een inspiratiebron voor velen. Het boek leest als een trein en bijna ongemerkt krijg je heel veel informatie over een gezonde leefstijl en voeding.

Wielerjournalist Léon de Kort was een veel te dikke vijftiger toen hij Kerst 2013 begon met zijn sportieve project. Je kunt hem volgen op Facebook en Twitter.