Tuesday, 19 November 2019

Boekrecensie: Foodsisters

Gezonde, lekkere en makkelijke recepten zonder suiker

De zussen Janneke en Amande, beter bekend als de Foodsisters, zijn vooral bekend van hun blog en low-suger challenges. Zij hebben al flink wat zoetekauwen van hun behoefte aan suiker afgeholpen en inspireren met hun passie voor gezonde voeding. Het boek Foodsisters is een verlengde van hun blog. Vol fijne recepten, weekmenu's en achtergrondinformatie.
Auteur:
Janneke Koeman & Amande Koeman
Jaar van uitgave:
2016
Prijs:
€ 19,99
ISBN:
9789046820506
Aantal pagina's:
144

Foodsisters Janneke en Amande Koeman hebben een missie: gezond eten en een gezond gewicht voor iedereen haalbaar maken, ook als je een drukke baan of een gezin hebt. Hierbij gaan ze uit van slank zonder rekenen, goed verkrijgbare ingrediënten, simpele recepten, gezond verstand en lekker eten. En helaas is dat niet altijd even gemakkelijk. Volgens de zussen komt dat pondje extra niet altijd doordat je teveel eet, maar door het kiezen van verkeerde voedingsmiddelen. Suiker bijvoorbeeld, dat zit stiekem overal in. Een gezonde, smakelijke en simpele maaltijd op tafel zetten kan dus nog best een uitdaging zijn. 

In het boek bundelen de zussen Koeman kun krachten en kennis. Janneke is een nieuwsgierige diëtist die graag de laatste ontwikkelingen op het gebied van voeding en gezondheid onderzoekt en Amande is goed in het vertalen van de wetenschappelijke onderbouwing naar de keuken. Foodsisters staat vol simpele recepten: geen culinaire hoogstandjes maar gerechten waarvan de auteurs hopen dat ze deel uit gaan maken van jouw vaste repertoire. Ook in dit boek gaat het weer om een verandering van je eet- en leefpatroon.

Minderen met suiker

De recepten in Foodsisters zijn suikervrij. In Nederland bestaat geen officiële richtlijn voor suiker, maar de Wereldgezondheidsorganisatie beveelt aan om de hoeveelheid suiker in de voeding drastisch te verlagen. Hun advies: als je gezond wilt leven, zorg er dan voor dat je niet meer dan 25 gram suiker (ruim zes suikerklontjes) tot je neemt. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de suiker die je zelf aan je eetpatroon toevoegt, bijvoorbeeld in de koffie, maar ook voor de suiker die verborgen zit in allerlei (kant-en-klaar)producten. Minder suiker eten is volgens de foodsisters zeker haalbaar, maar vraagt een andere manier van denken, boodschappen doen en eten.

In het boek geven de zussen allerlei tips om suiker te vermijden. Minder suiker zorgt er volgens hen namelijk voor dat je gewicht verliest, meer energie krijgt en dat je gezondheid verbetert. Als je echt wilt afvallen, kun je de weekmenu's volgen in het boek. Je krijgt daarmee volgens de foodsisters nog wel voldoende voedingsstoffen binnen. Dit deel van het boek is wel gericht op een korte periode: wil je het programma langer volgen dan is het namelijk belangrijk om wat extra voedingsstoffen toe te voegen. Hier vind je dan ook suggesties voor in het boek. 

Lekker en gezond

Of je nu wilt afvallen of niet, de recepten in Foodsisters zijn voor iedereen die gezonder wilt eten een aanrader. Ze zijn simpel, maar zeer smaakvol en regelmatig ook creatief. Het inspireert tot variëren in je voedingspatroon, op elk moment van de dag, en dat is uiteindelijk altijd een pluspunt. 

Wanneer je vol voor een leefstijlverandering gaat, kost dat natuurlijk tijd en moeite. Hoewel de recepten echt simpel zijn, wijken ze natuurlijk deels af van wat je gewend bent en zullen ze in eerste instantie iets meer voorbereiding kosten. Wanneer je over die eerste horde heen bent, gaat het waarschijnlijk allemaal een stuk gemakkelijker. En zeg nu zelf; wie kan ontbijten met een chocoladepannenkoek, lunchen met een verse tomatensoep met carpaccio en champignontapenade en dineren met rijst met rode curry nou afslaan? Lekker en gezond. 

Healthcoaches Janneke en Amande zijn bekende namen in de wereld van diëtetiek en gezonde voeding. Maandelijks volgen honderden mensen hun 'low-sugar'-challenge en hun blog Foodsisters.nl trekt duizenden volgers. Hun slanke weekmenu's verschijnen regelmatig in Libelle.