zondag, 24 september 2017

Boekrecensie: Het gezonde lifestyle dieet

Dankzij diëten kun je in korte tijd veel kilo's verliezen, dat is geen nieuws. Maar vroeg of laat komen bij de meeste mensen de kilo's er weer aan. Een gezonde leefstijl lijkt de enige manier voor blijvend succes. Maar hoe pak je dat aan? Nog belangrijker: hoe houd je dat vol? In zijn nieuwste boek helpt Mathijs Vrieze je op weg.
Mathijs Vrieze
2012
€ 18,95
9789081861441
116

'Het gezonde lifestyle dieet' is het vijfde kookboek van tv-kok Mathijs Vrieze. Vol enthousiasme neemt hij je bij de hand om verantwoord af te vallen en een gezond gewicht te behouden. Met zijn methode zul je geen kilo's per week verliezen, maar 2 tot 4 kilogram per maand is zeker mogelijk.

Een kookboek vol inspiratie en een afvalmethode gebaseerd op een gezond en gevarieerd voedingspatroon. De basis is niets nieuws: 250 gram groenten en 2 stuks fruit, voldoende (water) drinken, gezonde vetten, matig met suiker en zout, voldoende vezels. Op die manier krijg je voldoende vitaminen en mineralen binnen. Verder legt Vrieze de nadruk op natuurlijke (seizoens)producten. En bewegen mag natuurlijk ook niet ontbreken.

Weekmenu's

Toch blijkt een gezonde leefstijl voor veel mensen een moeilijke opgave. En juist voor die mensen is Het gezonde lifestyle dieet een mooi beginpunt. Per seizoen bevat het boek twee weekmenu's, waarbij je vooral gebruik maakt van seizoensproducten. Elke dag ontbijt, lunch, diner en drie tussendoortjes. Honger zul je niet snel krijgen!

Het weekmenu bestaat uit vier kolommen: 1200, 1500, 1800 en 2100 kilocalorieën. De hoeveelheid die je eet is afhankelijk van de kolom. Zo mag je als je voor 1200 kilocalorieën gaat bijvoorbeeld maar een waldkornbroodje bij de lunch, terwijl het 1800 menu twee broodjes bevat. Vrieze legt uit wanneer je in welke kolom valt: zo is het menu van 1200 kilocalorieën bijvoorbeeld een balansdag voor de vrouw en zullen mannen die gemiddeld bewegen bij 1800 kilocalorieën wel wat gewicht verliezen. Natuurlijk is ieder mens anders en zul je zelf op zoek moeten gaan naar de juiste balans.

Variatie is het toverwoord in de weekmenu's. Een nadeel hiervan is wel dat je echt vanalles in huis moet hebben: volkoren brood, ontbijtkoek, volkoren crackers, rijstwafels, krentenbrood, waldkornbroodjes, meergranenbroodjes. Zeker als je alleen woont, zit je dan met voorraden die je niet altijd opmaakt.

Recepten

Naast de weekmenu's vind je in Het gezonde lifestyle dieet natuurlijk ook allerlei recepten. Als ik door het boek blader krijg ik direct zin om iets te maken en dat komt niet alleen door de mooie foto's. De gerechten zijn namelijk origineel en ook helemaal niet zo moeilijk om te maken. Wat denk je bijvoorbeeld van bataat (zoete aardappel) uit de oven met ansjovistapenade of een stoofpotje van vis met krieltjes en mosterd. Ook taart en toetjes komen uitgebreid aan bod.

Zin

De charme van het boek zit hem in de onderverdeling per seizoen. Groenten en fruit, beweegtips en eet- en kookvariatie. Stamppotten en kolen in de winter, barbecuegerechten en asperges in de zomer. Daarbij is er natuurlijk voldoende aandacht - en informatie - over gezond eten, maar het plezier in eten blijft voorop staan.

Bladeren door het boek geeft je spontaan zin in gezond eten en de weekmenu's nodigen uit om aan de slag te gaan. Vrieze hoopt dat we door het lezen van zijn boek zelf in staat zijn om nieuwe weekmenu's te maken en zo een gezonde leefstijl vol te houden. Ik weet niet of het voor iedereen zo gemakkelijk zal zijn, maar het boek is in ieder geval een lekkere stap in de gezonde richting.

Mathijs Vrieze is TV-kok en auteur van kookboeken. Hij geeft kookshows en presentaties bij bedrijven of op beurzen en congressen in het land. Daarnaast schrijft hij columns in diverse landelijke bladen.