dinsdag, 10 december 2019

Het bloedgroepdieet

Afslanken op basis van je bloedgroep?

Het principe van het bloedgroepdieet is simpel: afhankelijk van je bloedgroep kies je hoofdzakelijk voedingsmiddelen die gunstig voor je zijn, aangevuld met neutrale voedingsmiddelen, en je vermijdt alles wat op de 'zwarte lijst' staat. Maar werkt het ook?

Het bloedgroep dieet is ontwikkeld door Peter D'Adamo, een Amerikaans natuurarts. In zijn boek 'Eat right for your type' uit 1996 beschrijft hij dat er een verband bestaat tussen iemands bloedgroep, zijn gevoeligheid voor bepaalde ziekten, vitaliteit, psychische gesteldheid, voeding en lichamelijke activiteit. De Nederlandse vertaling wordt nog steeds veel verkocht.

Geen afvaldieet

Het bloedgroepdieet is niet ontwikkeld om af te vallen. Het zou het afvallen wel versnellen omdat de stofwisseling wordt gestimuleerd. Het idee daarachter is dat het lichaam in balans wordt gebracht, waardoor het zich ontdoet van afvalstoffen die in het lichaamsvet zijn opgeslagen.

Van jagers naar wereldreizigers

Volgens D’Adamo is bloedgroep O de oudste en past deze daarom bij de jager/verzamelaar die vooral vlees, vis, noten, zaden en wortelen at. Doordat de mensen zich op een gegeven moment over de gehele aardbol zijn gaan verspreiden, is er volgens hem variatie in bloedgroepen ontstaan. Door deze variatie pasten mensen zich zo goed mogelijk aan hun omgeving aan. Tegenwoordig reizen we echter de gehele wereld over en emigreren we, waardoor onze bloedgroep mogelijk niet meer goed past bij de omgeving. Dit kan diverse problemen opleveren, met het gewicht, de spijsvertering en bepaalde aandoeningen.

Bloedgroep O: de jager

Veruit de meeste mensen hebben bloedgroep O.  Als jager/verzamelaar gedijt dit type het beste op een eiwitrijk dieet met voldoende vlees en vis, ruim groente en fruit en matig koolhydraten.
• Gunstig om af te vallen: zeevruchten, kelp, boerenkool, spinazie, broccoli, rood vlees en olijfolie.
• Vermijden: zuivel, tarwe, mais, kool, linzen, witte bonen, aardappel.

Bloedgroep A: de agrariër

Bloedgroep A kiest als agrariër en vegetariër het liefste voor een vegetarisch dieet met ruim groenten en fruit, voldoende koolhydraten zoals peulvruchten en granen, tofu, wat zure zuivel en een beetje vis.
• Gunstig om af te vallen: zeevruchten, soja, groenten, olijfolie en enzymrijk fruit, zoals ananas.
• Vermijden: vlees, zoete zuivel, aardappels,  azijn en enkele peulvruchten (lima, nierbonen).

Bloedgroep B: de nomade

Kenmerk van bloedgroep B is evenwicht, dit type past zich gemakkelijk aan veranderingen in omgeving en voeding aan. Zijn voorkeur gaat uit naar een dieet waarbij vlees, zuivel, granen en fruit in balans zijn.
• Gunstig om af te vallen: bladgroenten, wild en ei.
• Vermijden: rood vlees, kip, bepaalde granen als mais en tarwe, pinda’s en linzen.

Bloedgroep AB: de moderne

Bloedgroep AB bestaat nog geen duizend jaar en is het meest toegerust op de moderne tijd. Voor dit type is een  gemengd dieet met matig vlees en vis, matig granen, matig noten en zaden, (zure) zuivel, groenten en fruit het meest geschikt.
• Gunstig om af te vallen: tofu, bladgroenten, rijst en zeewier
• Vermijden: kip, mais, boekweit, nierbonen, schaal- en schelpdieren.

Voor en tegen

Het voordeel van het bloedgroepdieet is dat het niet uitgaat van 'one size fits all'. Het houdt rekening met de verschillen tussen mensen en met hun verschillende behoeftes en spijsverteringssystemen. Dat maakt het dieet soms ook lastig in gebruik:

• Je moet steeds opzoeken of uit het hoofd leren welke producten bij je bloedgroep passen of neutraal zijn.
• Koken kan lastig worden wanneer gezinsleden verschillende bloedgroepen hebben.
• Soms wordt een drastische aanpassing van het voedingspatroon verlangd, bijvoorbeeld geen granen of zuivel meer. Dat kan risico geven op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen.
• De genoemde alternatieve producten zijn niet altijd goed verkrijgbaar en/of smaken heel anders dan het oorspronkelijke ingrediënt. 

Wat vindt het Voedingscentrum?

Niet iedereen is enthousiast over het bloedgroepdieet. Het dieet is bijvoorbeeld volgens het Voedingscentrum niet wetenschappelijk onderbouwd en het levert bij sommige bloedgroepen niet alle benodigde voedingsstoffen, waardoor het slikken van een voedingssupplement nodig is om tekorten aan te vullen. Volgens modern onderzoek lijkt bloedgroep A  bovendien veel ouder te zijn dan O.

In de praktijk

Toch blijken de eigenschappen van de verschillende bloedgroepconstituties in de praktijk aardig te kloppen, merkt arts, docent en voedingsdeskundige Anna van Kruyswijk. Als je het gevoel hebt futloos of juist opgejaagd te worden door je voeding of als je veel last van je spijsvertering hebt, zou je het gewoon eens een paar weken kunnen proberen. Als je je bloedgroep nog niet weet, is dat met een bloedonderzoek eenvoudig vast te stellen.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen.