maandag, 20 januari 2020

Het Pastadieet

Pasta heeft ten onrechte de naam een dikmaker te zijn.  Meestal zijn de calorierijke roomsauzen de boosdoener, niet de pasta zelf. De Franse dieetgoeroe Anne Dufour heeft meer dan honderd boeken over gezonde voeding en leefstijl op haar naam staan. In het Pastadieet schrijft ze hoe je kunt afvallen, juist door pasta te eten.
Auteur:
Anne Dufour
Jaar van uitgave:
2012
Prijs:
€ 17,95
ISBN:
9789089895035
Aantal pagina's:
0

Koolhydraten

Bij sommige diëten staan alle koolhydratenop de zwarte lijst. Andere diëten maken onderscheid tussen ‘goede’ en ‘slechte’ koolhydraten. De glycemische index (GI) is een waarde die weergeeft hoe snel je koolhydraten opneemt in het bloed. Koolhydraten die snel worden afgebroken en je bloedsuikerspiegel snel doen stijgen en daarna weer dalen, hebben een hoge GI. Je krijgt even een oppepper, maar al snel krijg je weer trek. Voedsel dat langzaam verteert en je suikerspiegel geleidelijk laat stijgen, heeft een lage GI. Van dit type koolhydraten zit je langer vol. Pasta – zeker de gedroogde, volkoren versie – heeft een lage GI. Het uitgangspunt van dit dieet is dan ook pasta!

101 recepten

Dufour geeft 10 redenen waarom je voor dit Pastadieet zou moeten kiezen. Vervolgens gaat het boek van start met praktische voedingsinformatie over de ingrediënten die onmisbaar zijn in dit dieet, zoals natuurlijk de pasta zelf, maar ook vis, vlees, groente, zuivel, olie en tomatensaus.

Het Pastadieet bestaat uit zes overzichtelijke weekmenu’s. Per dag is omschreven wat je als ontbijt, lunch, diner en tussendoor mag eten. Een ontbijt bestaat bijvoorbeeld uit kwark met muesli of twee sneetjes brood, de lunch is vaak een eenvoudige salade of soep en voor ’s avonds staat er natuurlijk vaak pasta en een gezond dessert op het programma. Op een scorekaartje kun je je behaalde resultaten bijhouden, zoals je gewicht en je tailleomvang. 

Verderop in het boek vind je de recepten voor deze gerechten. Na zes weken kun je weer van voren af aan beginnen bij week één, maar dan de pastagerecht veranderen door andere recepten. Het boek bevat 101 recepten voor soepen, desserts en andere menu’s met pasta, dus je kunt even vooruit.

Simpel en lekker

Het Pastadieet is een heel toegankelijk kookboek. De recepten zijn zeker niet ingewikkeld of tijdrovend. Veel gerechten staan binnen 15-20 minuten al op tafel. En met een paar ingrediënten draai je al een heerlijke lasagne of pastasalade in elkaar. Tussen de recepten staan mooie foto's van Italiaanse straatjes en winkels, die je meteen in zuidelijke sferen brengen.

Het fijne aan dit boek is bovendien dat je niet het gevoel hebt uit een dieetboek te koken. Hoewel er aangeraden wordt met magere kwark en light roomkaas te koken en olie met mate te gebruiken, staan er geen ingrediënten op de zwarte lijst. Eindelijk een dieet waarbij pasta niet in de ban gedaan wordt. La dolce vita, en toch gezond!

Voorbeelden recepten