maandag, 23 september 2019

Boekrecensie: Ongemak + WINACTIE

Lichamelijke taboes en wat eraan te doen is

Het boek Ongemak van Duitse huidspecialiste Yael Adler laat je op een humoristische, maar informatieve manier kijken naar je eigen lichaam. Wil je niemand verjagen met je adem of voorkomen dat je okselkringen krijgt? De schrijfster geeft in haar boek een breed scala aan adviezen en uitleg.
Yael Adler
2018
€ 19,99
9789024581078
352

Misschien ken je bestellerauteur Yael Adler wel van haar boek De huid. Net als dat boek staat Ongemak vol feiten, inzichten en praktische adviezen met betrekking tot het menselijk lichaam. De kennis die Adler deelt is wetenschappelijk onderbouwd, breed en gericht op de praktijk. Van gekke geurtjes tot anale seks en beter willen slapen: alle onderwerpen komen aan bod.

Veel informatie

Ongemak is een herkenbaar, verrassend en verfrissend boek. Veel zaken die wij als vanzelfsprekend aannemen, legt ze uit. Zoals hoe een vaginale schimmelinfectie ontstaat en de mogelijke gevolgen van zelfbedachte (anale) seksspeeltjes. De schrijfster weerlegt ook handelswijze van bepaalde ‘specialisten’, door logisch na te denken en haar eigen kennis te gebruiken. Het is namelijk niet altijd nodig om gelijk naar pillen of voedingssupplementen te grijpen.

Het boek is niet geschikt voor mensen die zich snel druk maken om hun gezondheid. Wel voor hen die graag extra uitleg willen over een bepaald onderwerp. Het boek bevat veel informatie, maar je kan ook makkelijk doorslaan naar een volgend hoofdstuk.

Taboes

Adler probeert de lezer ook gerust te stellen; je hoeft niet bang te zijn voor een dokter. ‘Wij artsen doen hetzelfde als klusjesmannen. We hoeven alleen maar te weten wat het probleem is. Als we eenmaal ontdekt hebben waar de – soms letterlijke – kink in de kabel zit, ligt er bijna altijd een prima oplossing voor het grijpen. We staan naast jullie, en we hopen dat jullie ons vertrouwen. We begrijpen dat het een worsteling kan zijn om je lichaam of geest bloot te stellen. Maar hier kunnen jullie zeker van zijn: we hebben alles al eens gehoord, het meeste al eens gezien en veel zelf al eens meegemaakt!’ De schrijfster roept iedereen op om eerlijk tegen de dokter te zijn. Want dan weet hij of zij sneller wat er aan de hand is en hoe ze het kan oplossen.

Raadpleeg een arts

Let op: dit boek is geen vervanger voor een (huis)arts of specialist. Adler geeft dan ook vaak aan wanneer het verstandig is om deze wel te raadplegen. Ze meent alleen dat het in sommige gevallen (zoals bij een vermist seksspeeltje in de vagina) met wat zelfonderzoek het probleem opgelost kan worden. Maar ga bij uitslag of rode bultjes direct naar een dokter.

Maak kans op 3x Ongemak

Wil jij kans maken op één van de drie exemplaren van het boek Ongemak? Vul dan snel het wedstrijdformulier hieronder in. Je kunt meeloten tot en met maandag 18 februari 2019.

Deze winactie is helaas afgelopen. Je kunt niet meer deelnemen. Houd onze website en social media in de gaten voor andere, leuke winacties!