zaterdag, 25 januari 2020

Boekrecensie: Slaap als een roos

Zo kom je van je slaapproblemen af

Niet kunnen slapen is een probleem met grote impact. Het heeft vaak invloed op je werk, je sociale leven en je gezondheid. Je bent te moe om te slapen of ligt in bed en kunt door alle negatieve gedachten de slaap niet vatten. Hoe doorbreek je die cirkel? Het boek ‘Slaap als een roos’ helpt je met een programma van vijf weken.
Auteur:
Guy Meadows
Jaar van uitgave:
2014
Prijs:
€ 16,95
ISBN:
9789021810508
Aantal pagina's:
208

Voor heel veel mensen is slapen vanzelfsprekend. Je gaat in bed liggen, sluit je ogen en valt in slaap. Af en toe moet je ’s nachts eens plassen of je wordt wakker, draait je even om en slaapt dan weer verder. Slapen is voor hen iets waar ze niet bij nadenken.

Bij slechte slapers is dat een heel ander verhaal. Zij ontwikkelen hele rituelen, vaak ook al gedurende de dag, om ’s avonds de slaap maar goed te vatten. De dag staat in het teken van kunnen slapen, ’s avonds bouw je activiteiten langzaam af, je probeert allerlei dingen in je leven te veranderen en toch slaap je niet.

Normale slaper

Volgens psycholoog en slaapexpert Guy Meadows zit er maar een ding op: als je goed wilt slapen, zul je je als normale slaper moeten gedragen. Je moet leren niets te doen. En in het boek Slaap als een roos legt Meadows je uit hoe je in vijf weken zover komt. Het programma is gebaseerd op ACT (acceptance and commitment therapy).

Nu lijkt het misschien vreemd of vijf weken lang bezig te zijn met niets doen, loslaten en observeren. Het klinkt namelijk behoorlijk simpel. Maar het is voor veel mensen tegennatuurlijk. Je bent geneigd om oplossingen te zoeken. Meadows neemt je in zijn boek bij de hand en leert je zonder trucs en pillen opnieuw goed slapen.

Vijf weken

Het boek is ingedeeld in vijf overzichtelijke hoofdstukken: voor elke week van het programma een. De eerste weken ontdek je de methode, accepteer je dingen die je niet kunt veranderen en verwelkom je alle gedachten. In plaats van te oordelen, observeer je en bepaal je welke gedachten je wilt volgen. De vierde week staat in het teken van het opbouwen van een nieuw slaappatroon en in de laatste week is het de bedoeling dat je weer gewoon gaat leven.

Slaap als een roos leest als een trein. Meadows legt de theorie achter zijn programma duidelijk uit. Hij vertelt je wat je wel en vooral niet moet doen. Tips en wetenschappelijke informatie worden afgewisseld met ervaringen uit de praktijk en oefeningen. De psycholoog weet dat het niet gemakkelijk is, benoemt eventuele valkuilen en geeft daarbij handvatten.

Loslaten

Mindfulness vormt een belangrijk onderdeel van het boek. Maar die mindfulness is niet bedoeld om je in slaap te krijgen. Eigenlijk heeft geen van de tips, oefeningen of informatie het directe doel om te gaan slapen. De nadruk blijft liggen op je gedragen als een normale slaper en dus niets doen om in slaap te vallen en er al helemaal niet krampachtig mee bezig zijn.

Als je Slaap als een roos volgt, moet dat zeker tot de mogelijkheden behoren. Het is een fijn boek, leest gemakkelijk en de adviezen zijn heel concreet. De praktijkverhalen en grappige en verhelderende afbeeldingen maken het ook leuk om te lezen. En hoewel slaapproblemen natuurlijk nooit leuk zijn, is het overwinnen van je problemen dat natuurlijk wel. Zeker het proberen waard!

De Engelse psycholoog Guy Meadows werkte in diverse slaapklinieken. Hij merkte dat de gebruikelijke slaapherstelmethode (cognitieve gedragstherapie) slecht werkt. Daarom ontwierp hij deze fundamenteel andere methode die zeer effectief is. Meadows is de oprichter van de prestigieuze Sleep School en is regelmatig te zien op de Britse televisie.