zondag, 23 februari 2020

Boekrecensie: het boek Anatomie

Zo zag je het menselijk lichaam nog nooit

Volwassenen hebben ongeveer 650 spieren, die bijna 40 procent van het lichaamsgewicht vertegenwoordigen. Zenuwimpulsen gaan met 360 kilometer per uur door het lichaam. En we hebben circa 300 miljoen longblaasjes die samen een oppervlak vormen zo groot als een tennisveld. Maar wat weet jij eigenlijk van het menselijk lichaam? Hélène Druvert biedt in haar boek ‘Anatomie’ uitgebreid inzicht in ons lijf en haar functies.
Hélène Druvert
2016
€ 24,95
9789059567306
80

De betekenis van anatomie luidt ‘’de nauwkeurige kennis van de vorm, de positie, de grootte en de verhouding van de structuren van het menselijk lichaam’’. In het boek komen onder andere het spier- en zenuwstelstel, de hersenen, het skelet, de luchtwegen en longen, de bloedsomloop, het hart, het spijsverteringsstelsel, de urinewegen, de organen voor de vijf zintuigen en het voorplantingssysteem aan bod. Anatomie behandelt dit door middel van prachtige visualisaties. Het boek zorgt voor een geweldige ervaring voor de kleintjes onder ons (denk aan kinderen vanaf 8 jaar), maar ook een wat oudere doelgroep zal aardig wat opsteken.

Doel

Anatomie biedt de mogelijkheid tot in de kleinste details te leren en ontdekken over de werking van het menselijk lichaam. Hélène visualiseert het ontlede lichaam en vergroot dit ook uit. Een goed voorbeeld hiervan zijn de flappen die gebruikt worden in het boek. Achter deze flappen zie je zowel de buiten- als binnenkant van bijvoorbeeld de mond of hand. Hélène’s doel van het boek is ook mensen op de hoogte brengen van hun lichaam en psyche. Als een ware ontdekkingsreiziger leer je jouw lichaam kennen.

Toegankelijk

Anatomie beschrijft de besproken kennis op erg toegankelijke wijze. Hélène kiest namelijk voor makkelijk geschreven zinnen en gekozen woorden. Hierbij kun je denken aan zinnen als ‘’Het oog is een gezichtsorgaan en werkt als een fotocamera,’’ en ‘’De reuk is het zintuig waarmee we zowel lekkere als vieze geuren kunnen analyseren.’’ Dit maakt anatomie, in dit geval de verschillende zintuigen, voor verschillende doelgroepen begrijpelijk. De beschreven informatie die in het boek staat is ook nog eens ontzettend leerzaam.

Visueel feestje

Het menselijk lichaam is zo ingewikkeld dat slechts een klein aantal professionele anatomen het volledig zal begrijpen. Al deze complexe informatie brengt Hélène heel duidelijk door de toegankelijke, vlotte en leuk geschreven taal. Ook zijn er weetjes verstopt door de lopende tekst heen. Zo beleef je het boek op een hele luchtige en speelse manier. Hélène zet met haar moderne illustraties en bijpassende vormgeving, gecombineerd met Jean-Claude Druvert, haar vaders geschreven werk, een heel pakkend boek neer.

Helene Druvert schreef samen met haar vader, Jean-Claude Druvert, Anatomie. Het boek is een uitgave van Fontaine Uitgevers B.V. en voor € 24,95 verkrijgbaar bij onder andere bol.com.