Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 23 februari 2017

5 vragen aan healthblogger Anne Haakmeester

"Krachttraining is onwijs goed voor je"

Fitnessmodel en blogger Anne Haakmeester, beter bekend als Fannetiek, krijgt altijd veel vragen over voeding, dieet en krachttraining. Voor Gezondheidsnet beantwoordt ze er vijf.

1. Wat zijn de grootste mythes rondom vrouwen en krachttraining?

"De grootste misvatting omtrent vrouwen en krachttraining is helaas nog steeds de angst om méga gespierd te worden zodra je ook maar een halter aanraakt. Dat is echt niet zo, geloof me. Daar maken vrouwen nu eenmaal te weinig testosteron voor aan. Krachttraining is echter wel onwijs goed voor je. Het maakt je niet alleen letterlijk sterker, verbetert je houding of geeft je lichaam mooie strakke lijnen, het zorgt ook voor een boost van je zelfvertrouwen. Je tilt toch maar mooi die zware halter op.

Dat is overigens ook meteen de grootste sportschoolfout: het krachthonk overslaan en alleen maar cardio doen uit angst voor het onbekende. Wat ik daarnaast ook vaak zie is het - eenmaal de angst overwonnen - lukraak doen van verschillende oefeningen. Vraag om hulp bijvoorbeeld van de trainers in je gym! Zij weten vaak hoe een goed krachtschema eruit ziet, aangepast op jouw wensen en doelen."

2. In je dagelijks leven begeleid je mensen op het gebied van training, voeding en lifestyle. Je geeft aan dat er nog steeds veel onduidelijkheden zijn op het gebied van sport, voeding en het behalen van persoonlijke doelen. Welke vragen krijg je het meest?

"Veel trainees van me willen weten hoe ik eet, wat en hoe ik train en hoe ik omga met de 'verleidingen' van snoep en koek. Ik vind het altijd moeilijk om daar een eenduidig antwoord op te geven, omdat ieder lichaam anders is en de ene manier niet altijd hetzelfde werkt voor een ander. Dat is wel wat er vaak gebeurt bij sommige zogenaamde coaches: ze geven iedereen hetzelfde schema en dezelfde eetschema’s. Dat kan niet. Zo werkt het nu eenmaal niet. Dus dat geef ik dan ook aan.

De online coaching trajecten die ik geef zijn op maat gemaakt en daarnaast sta ik 24/7 in contact met mijn trainees zodat ze altijd hun vragen kunnen stellen via de chat. De vraag hoe iemand om moet gaan met sociale aangelegenheden terwijl iemand juist op zijn voeding of dieet wil letten, wordt ook vaak gesteld. Gelukkig zijn er altijd manieren om echt wel te blijven genieten, en toch resultaten te boeken."

3. Je zegt altijd dat je allergisch bent voor het woord dieet. Het gaat bij jouw (online) voedingsadvies dan ook om de energiebalans. En die balans is voor iedereen anders. Kun je dit toelichten?

"Klopt. Een dieet is in mijn visie slechts een tijdelijke aanpassing van een leefstijl. Een tijdelijke oplossing. Terwijl ik aanneem dat je die vijf, tien of meer kilo die je kwijt bent, ook niet meer terug wil. Ik focus me daarom - naast uiteraard ook het verliezen van overtollige kilo’s (of aankomen in (spier)massa natuurlijk, maar het grootste gedeelte van mijn clienten wil wat kilo’s kwijt) - juist op het veranderen van (eet)gedrag. Ik maak hen bewust van hun manier van eten en omgang met voeding, en probeer te achterhalen waar het soms 'misgaat'. En uiteraard hoe we dit kunnen veranderen. Voorgoed. Zodat je jezelf een gezonde manier van eten en sporten kunt aanmeten, die de rest van de leven vol te houden is.

Een crashdieet is effectief, zeker, maar absoluut niet gezond en die kilo’s zitten er binnen de kortste keren weer aan omdat het nu eenmaal niet vol te houden is. De energiebalans (hoeveel calorieën je moet eten om op gewicht te blijven) is voor iedereen anders omdat iedereen een ander leefpatroon heeft. En het verschilt nogal of jij twee of zes keer per week traint en een staand of zittend beroep hebt."

4. Welke oefeningen mogen niet in een goed trainingsschema ontbreken?

"Dat zouden de grote zogeheten compound oefeningen moeten zijn; de basics. Oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk aanspreekt zoals de squat, de deadlift, de benchpress en overhead press. Echter: het is wel belangrijk om te kijken of je ook daadwerkelijk al die oefeningen kúnt uitvoeren met jouw lichaam en mate van fitheid. Ik kan bijvoorbeeld geen correcte squat uitvoeren wegens blessures en heb daarom allerlei andere oefeningen die ik wél kan uitvoeren. Op die manier train ik toch dezelfde spieren als bij een squat. Geen enkele oefening is essentieel. Dat vergeten mensen wel eens, met blessures tot gevolg. Zonde."

5. Heb je nog tips voor beginnende fitgirls? Hoe zorgen ze ervoor gemotiveerd te blijven?

"Zeker. Stel eerst een goed en haalbaar doel voor jezelf. En kijk hierbij ook naar wat voor persoon je bent. Houd je van krachttraining? Doe dan vooral dat. Houd je van crossfit of boksen, of doe je liever mee aan groepslessen? Alles kan, maar doe vooral wat je echt leuk vindt. Anders houd je het op de lange termijn gewoon niet vol. Stel daarnaast ook niet te hoge doelen in een keer. Focus op kleine overwinningen. Dronk je bijvoorbeeld iedere dag een paar glazen wijn maar heb je dat nu beperkt tot alleen het weekend? Good for you! Kleine stapjes."

Anne Haakmeester in ’t kort

Anne Haakmeester (1985) is - naast fitnessmodel - blogger en founder van Fannetiek.nl waar ze ook online coaching geeft. Haar passie voor sport en voeding begon al vroeg en met een achtergrond in de journalistiek en als gewichtsconsulente besloot ze in 2013 geleden die twee te combineren wat resulteerde in haar blog en een kijkje in haar leven.

Reactie toevoegen