dinsdag, 22 oktober 2019

Boekrecensie: Compleet handboek stretching en spierversterking

250 oefeningen voor een sterk en soepel lichaam

Een krachtig, soepel lichaam krijg je niet vanzelf. Welke oefeningen kun je doen om je spieren leniger en sterker te maken? Je vindt maar liefst 250 voorbeelden met uitgebreide uitleg in het 'Compleet handboek stretching en spierversterking'.
Auteur:
Thierry Waymel & Jacques Choque
Jaar van uitgave:
2015
Prijs:
€ 26,95
ISBN:
9044740679
Aantal pagina's:
320

Veel mensen brengen het grootste deel van de dag zittend door. Inmiddels wordt steeds meer duidelijk hoe ongezond dat is. Meer bewegen helpt! Om fit te worden of te blijven moet je meer dan alleen je uithoudingsvermogen, snelheid en behendigheid trainen. Je hebt ook sterke, lenige spieren nodig. De auteurs van dit boek, twee sportleraren, zijn vooral geïnteresseerd in dat laatste. Ze maakten een naslagwerk met oefeningen om je spieren te stretchen en versterken.

Theorie

Het boek begint met de nodige theorie. Een lesje anatomie en fysiologie, uitleg over hoe de spieren in elkaar zitten en werken, wat stretchen precies in, welke voordelen het heeft en hoe je het goed uitvoert. Het is best taaie kost: de schrijvers strooien met medische terminologie en gebruiken soms lastige woorden of afkortingen. Dit inleidende gedeelte is wel interessant als je wat meer achtergrondinformatie wilt.

Oefeningen

Door naar de oefeningen. Deze zijn ingedeeld per lichaamsdeel: nek, schouders, armen, polsen en handen, rug, buik, borstkas, heupen, billen, benen en voeten. Voor elk lichaamsdeel krijg je een aantal rek- en een aantal spierversterkende oefeningen uitgelegd. Sommige zijn geschikt voor iedereen en daarom aangeduid met ‘niveau A’. Er zitten ook oefeningen bij waar je wat meer ervaring voor nodig hebt (niveau B en C).

Elke oefening is voorzien van een duidelijke puntsgewijze uitleg in tekst en voorzien van één of meerdere foto’s. Het handige is dat je verder niets nodig hebt. Als je een harde vloer hebt is een matje om op te liggen wel prettig, maar je hoeft geen gewichten of andere attributen in huis te halen. Wil je een lichaamsdeel of spiergroep versterken of juist rekken, dan zoek je via de index zo de toepasselijke oefeningen op en ga je aan de slag. Het boek bevat maar liefst 250 verschillende oefeningen, dus je kunt wel even vooruit. Sportleraren en andere trainers kunenn hun repertoire aan oefeningen ook flink uitbreiden met dit handboek.

Geen schema's

Wat ontbreekt in dit boek zijn trainingsschema’s. Volgens de auteurs is 10 minuten per dag rekken en spierversterkende oefeningen doen genoeg om in conditie te blijven. Om je prestaties te verbeteren, zou je minimaal drie keer in de week een trainingssessie van 45 minuten moeten plannen. Toch zou een trainingsschema zeker beginners misschien meer houvast geven. Ook welke oefeningen geschikt zijn ter ondersteuning van welke sport wordt niet toegelicht.

Een ander minpuntje van het boek is de vormgeving. De informatie is nuttig en de foto’s verduidelijken deze, maar heel aantrekkelijk zijn ze niet. De opmaak en afbeeldingen ogen wat ouderwets. Je krijgt geen zin om het lekker te lezen. Stoor je je daar niet aan en wil je graag een naslagwerk vol stretch- en krachtoefeningen, dan is het Compleet handboek stretching en spierversterking een nuttige toevoeging aan je boekenkast.