zondag, 18 april 2021

Boekrecensie: Het sportkookboek

Verbeter je sportprestaties met de juiste voeding

Sporten wordt leuker, makkelijker en heeft meer effect als je er goed bij eet. Maar wat kun je het beste eten en wanneer? Welke voeding heb je nodig als je aan krachttraining doet of juist een duursporter bent? Sportdiëtiste van tal van topsporters Stephanie Scheirlynck zet het helder voor je op een rijtje en geeft ook nog eens heerlijke recepten.
Auteur:
Stephanie Scheirlynck
Jaar van uitgave:
2015
Prijs:
€ 34,99
ISBN:
9789401428835
Aantal pagina's:
240

Alles wat je ooit wilde weten over de combinatie van sport en voeding (maar nooit durfde te vragen) staat in Het sportkookboek. Het heeft een heldere opbouw: het begint met drie algemene hoofdstukken over energieverbruik, voedingsstoffen en sportvoeding.

Stephanie Scheirlynck legt op een hele begrijpelijke manier uit wat verschillende voedingsstoffen, zoals koolhydraten en eiwitten, doen voor je lichaam. Ook de benodigde vitamines en mineralen en vochtinname komen aan bod. Daarnaast bespreekt ze allerlei onderwerpen op het gebied van sport en voeding, zoals trainen op een nuchtere maag, afvallen, kramp voorkomen en het nut van koolhydraten stapelen voor een wedstrijd.

Kracht- of duurtraining

De rest van het boek is ingedeeld op basis van de verschillende typen trainingsdagen. Zeker voor de wat fanatiekere sporter is dat heel praktisch.

Ze maakt onderscheid tussen een rustdag, een rustige trainingsdag, een intensieve trainingsdag, een dag met krachttraining en een wedstrijddag. Bij elk type dag geeft ze aan wat je lijf op zo’n dag nodig heeft. Zo kun je op een dag met krachttraining wel wat extra eiwit gebruiken, maar moet je op een wedstrijddag juist eiwit-, vet- en vezelarm eten. Bij elke type dag heeft ze ook een aantal recepten voor zowel je ontbijt, lunch, avondeten als tussendoortjes verzameld.

Lekkere, gezonde recepten

Het sportkookboek bevat een schat aan informatie voor topsporters, maar is net zo interessant voor de recreatieve sporter. Misschien maak je helemaal geen onderscheid tussen intensieve en rustige trainingsdagen en doe je nooit mee aan wedstrijden. Ook dan kun je goed uit de voeten met de lekkere, gezonde recepten van Stephanie. De meeste zijn eenvoudig en snel klaar. De mooie foto’s doen je het water al in de mond lopen.

Een leuke bonus zijn de interviews met topsporters die in het boek voorkomen. Zo vertellen een turnster, wielrenner en triatleet wat zij zoal eten om goed te presteren.

Stephanie Scheirlynck is opgeleid tot voedingsdeskundige en diëtiste, met een specialisatie in sportvoeding. Ze begeleid topsporters in allerlei disciplines, zoals wielrenners, voetballers en zeilers. Ze beperkt zich niet tot professionele atleten: iedereen die advies wil over gezonde voeding, sportvoeding en/of de verbetering van het vetpercentage kan bij haar terecht.