donderdag, 24 september 2020

Boekrecensie: Urbanathlon Handboek

Op handen en voeten traplopen, optrekken aan een klimrek of jezelf helemaal afmatten met behulp van een paar lantaarnpalen. Een rondje gewichten in de sportschool is lang zo leuk niet meer als je de stad als trainingsomgeving hebt ontdekt. De mogelijkheden in de stad zijn eindeloos, maar hoe pak je het goed aan? Men's Health Urbanathlon Handboek helpt je op weg.
Auteur:
Angélique Heijligers
Jaar van uitgave:
2012
Prijs:
€ 14,95
ISBN:
978 94 005 0188 1
Aantal pagina's:
192

Auteur en personal trainer Angélique Heijligers houdt van de stad, maar ook van lopen en krachttraining. Bij haar trainingen houdt ze de oermens in gedachten. Hoe zou hij zich door de stad bewegen? Lopen, rennen, sprinten, klimmen, klauteren en kruipen. De oermens kende geen fitnessapparaten en sportschool.

Volgens Heijligers is het de truc om overal trainingsmogelijkheden te zien. Je moet de stad waar je misschien al jaren woont met andere ogen gaan bekijken. Want met behulp van je eigen lichaamsgewicht en bankjes, paaltjes, speeltuinen, lantaarnpalen, muren en trappen kun je explosieve kracht, balans, uithoudingsvermogen en flexibiliteit trainen. Dit legt ze uit in de drie delen van haar boek.

Oermens
Heijligers stelt dat ons looppatroon zoals opgeslagen in het DNA bestaat uit elke dag wandelen of joggen, een paar keer per week rennen en af en toe helemaal los gaan met een sprint. Met urenlange cardiotraining behaal je niet je doel: de mooiste lijven zijn van de mensen die een trainingschema volgen van matige cardio, af en toe sprinten en krachttraining.

Krachttraining vormt de sleutel naar een goede gezondheid (en een mooi lijf). Functionele krachttraining, aldus het handboek. Want je hebt er niets aan als je op een machine 200 kilo kunt wegduwen, maar in het dagelijks leven nog geen koffer kunt tillen. Bij functionele krachttraining activeer je zoveel mogelijk spierweefsel en zet je zoveel mogelijk gewrichten aan het werk. Bij een push-up bijvoorbeeld activeer je onder andere je pols-, elleboog- en schoudergewricht en span je de borst-, rug-, arm-, buik-, bil- en beenspieren aan. Wat wil je nog meer?

Trainen
Het looppatroon van de oermens en de voordelen van krachttraining vormen het uitgangspunt van het traininggedeelte in het handboek. Pittige trainingen, voor zowel mannen als vrouwen, waarbij je vooral gebruik maakt van je lichaamsgewicht. Basisoefeningen als de squat, deadlift, push-up, chin-up en dips worden duidelijk uitgelegd: in zowel tekst als beeld.

Leuk, losse oefeningen, maar de urban atleet combineert alles in een rondje door de stad. Hardlopen dus en ondertussen verzin je iets leuks bij alles wat je tegenkomt. Heijligers geeft tal van mogelijkheden, zowel voor kracht- als sprinttraining. Spring bijvoorbeeld dertig keer op een bankje of leef je een minuut lang uit op een stoeprand door de rand met je voeten om en om aan te tikken.

Het boek bevat ook verschillende looproutes. Helaas voornamelijk in Amsterdam, maar met een beetje creativiteit zijn de routes ook gemakkelijk in je eigen stad toe te passen. De speciale stoepkrijt-, strand- en speeltuinwork-outs zijn een aanrader, evenals de oefeningen voor thuis (variërend van 30 tot 4 minuten). Het laatste trainingsonderdeel richt zich op het evenement de Urbanathlon.

Eten
De oermensleefstijl draait niet alleen om bewegen, maar ook om een voedingspatroon. Heijligers beschrijft het oerdieet en legt uit hoe dit dieet je training kan ondersteunen. Natuurlijke voeding, vijf tot zes eetmomenten per dag en zorg dat elke maaltijd zowel koolhydraten, eiwitten als vetten bevat zijn de drie belangrijkste richtlijnen. Daarnaast vind je in het boek boodschappen- en maaltijdsuggesties.

Inspirerend
Tijdens het lezen krijg ik spontaan zin om mijn hardloopschoenen aan te trekken. Vooral het trainingsgedeelte is inspirerend met foto's, uitleg en goede tips. Het geeft je niet de illusie dat een urban training een makkie is, maar de meeste oefeningen lijken wel haalbaar.

Toch schrikken sommige foto's een beetje af: een aantal modellen zijn zo sportief dat ik mijn twijfels krijg over mijn eigen kunnen. Maar misschien is dat ook wel goed, je moet altijd een doel voor ogen hebben. En wie weet vind je dan met het handboek ook wel de oermens in jezelf.

Angélique Heijliers is personal trainer, fitness- en health journalist en columnist. Het boek is het trainingshandboek voor de Men's Health Urbanathlon die 16 september 2012 voor het eerst in Nederland werd gehouden. Meer informatie vind je op trainenalseenoermensindestad.nl en urbanathlon.nl.

Trefwoorden: