zondag, 26 september 2021

Doe mee met de challenge en spice up je spijsvertering!

Meer balans van binnenuit

Je spijsvertering is een prachtig stelsel van verschillende organen en miljarden bacteriën die heel goed en efficiënt met elkaar samenwerken. Maar soms functioneert het allemaal net wat minder goed dan je zou willen. Het gevolg? Een onrustige buik, met alle klachten van dien. Herken je dit en wil je er iets aan doen? Dan is de 'Spice up je spijsvertering'-challenge iets voor jou! Met deze gratis challenge van de Maag Lever Darm Stichting leer je in vier weken simpele trucjes, waarmee je stap voor stap naar een gezondere spijsvertering gaat. Doe je mee?

Je spijsvertering vormt de basis voor een goede algehele gezondheid en een sterke weerstand. Het is dan ook belangrijk er goed voor te zorgen te zorgen. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Iberogast attendeerde ons op de  'Spice up je spijsvertering'-challenge, waarbij je als deelnemer vier weken lang aan de slag gaat met je spijsvertering. Iberogast ondersteunt deze challenge om mensen te helpen meer balans in hun buik te krijgen.  In deze persoonlijke ontdekkingsreis ga je stap voor stap aan de slag met pure, vezelrijke voeding. Vezels leveren namelijk heel belangrijk werk voor je spijsvertering. Ook beweging en ontspanning spelen een rol in de challenge. Want pure, vezelrijke voeding, beweging en ontspanning zijn samen drie hoofdingrediënten voor een gezonde spijsvertering. Als deelnemer ontvang je per week tips en inspiratie en een handig gratis digitaal werkboek van maar liefst 140 pagina's. Zo word je deze maand bij de hand genomen en kan je ervaren wat voor jou werkt. Zodat je met meerdere kleine aanpassingen al een groot verschil kan maken.

In de 'Spice up je spijsvertering'-challenge wordt er voornamelijk gefocust op voeding, want je bent wat je eet. Je haalt immers de bouwstoffen voor je lichaam uit voeding en je wilt dat lichaam niet enkel vullen, door ongezond en veel te eten, maar voeden. Vezels verdienen hierbij de hoofdrol. Vezels zijn heel belangrijk en zitten in volkoren graanproducten, noten, peulvruchten, groente en fruit. Vezels zijn het lievelingskostje voor de darmbacterie, je microbioom, en kunnen klachten als diarree en verstopping voorkomen. Daarna kunnen ze het risico op darmkanker verkleinen en dragen vezels bij aan een verzadigd gevoel. Voor vrouwen is 30 gram vezels per dag gewenst en voor mannen 40 gram. We zijn hier alleen nog niet. Vrouwen zitten nu namelijk op zo'n 18 gram vezels per dag en mannen op 22 gram.

Behapbaar en realistisch

Ben je nieuwsgierig naar hoe je beter voor je spijsvertering – en daarmee voor je algehele gezondheid – kan zorgen en meer vezels kunt binnenkrijgen? Wil je meer bewust bezig zijn met een gezonde(re) leefstijl, maar weet je nog niet zo goed hoe je dat aanpakt? Merk je dat je eetpatroon misschien wat uit balans is? Of zou je je wat fitter en energieker willen voelen? Schrijf je dan vooral in voor deze uitdagende challenge.  Iedere week krijg je uitleg, inspiratie en praktische tips voor thuis. Dit is steeds gekoppeld aan een opdracht – een challenge - waar je daarna zelf mee aan de slag gaat. Het zijn de ene keer kleine maar doeltreffende aanpassingen, en soms vergt het je wat meer inspanning. Zo hou je het behapbaar en realistisch in een druk bestaan. Als deelnemer van de 'Spice up je spijsvertering'-challenge krijg je zoals gezegd een werkboek van maar liefst 140 pagina's, vol met challenges, tips en inspiratie voor een gezonde leefstijl. Denk aan recepten voor gezonde tussendoortjes, eetwissels, een handig stappenplan en meer informatie over hoe je spijsvertering eigenlijk werkt en de connectie tussen je darmen en je hersenen. Je darmmicrobioom wordt tenslotte niet voor niets je tweede brein genoemd. Je buik zorgt niet alleen voor 70 procent van je weerstand, maar bepaalt ook voor een groot deel hoe jij je voelt. Ook leer je tijdens deze challenge van de Maag Lever Darm Stichting en Iberogast over darmaandoeningen zoals het prikkelbare darm syndroom (PDS) en hoe je daar mee om kunt gaan.

Meedoen?

Wil je meedoen aan de challenge? Schrijf je dan snel in en je ontvangt wekelijks een mailtje met nieuwe challenges en dat fijne werkboek in je mail. Zo vind je in vier weken meer balans van binnenuit.

 

 

Let op
Deze challenge is niet bedoeld voor mensen met een (spijsverterings)aandoening. Ben je patiënt of heb je klachten? Raadpleeg dan jouw (huis)arts.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Iberogast.