donderdag, 13 mei 2021

Boekrecensie: Ontspannen voor Dummies

Bij drukte en stress is ontspanning een welkome afwisseling. Maar ontspannen op commando is niet altijd even eenvoudig. Het boek 'Ontspannen voor Dummies' staat vol oefeningen om snel, eenvoudig en effectief ontspanning te vinden. Auteur Shamash Alidina neemt je mee op een ontdekkingstocht door het land van ontspanning en stress.
Shamash Alidina
2012
€ 32,95
9789043026116
0

Gewoon even ontspannen klinkt heel simpel. Je moet ophouden met 'doen'. Maar hoe doe je dat? Leren te ontspannen vraagt in het begin misschien wel een beetje inspanning van je.

Het boek Ontspannen voor Dummies leert je stress te begrijpen, biedt je de mogelijkheid om ontspanning te ontdekken en helpt je uiteindelijk de weg naar ontspanning voor jezelf uit te stippelen. Dat vraagt om onder andere geduld, vertrouwen en lief zijn voor je zelf.

Lijf

Misschien klinkt je dit een beetje zweverig in de oren, maar eigenlijk valt dat best mee. Natuurlijk gaat een deel van het boek over ontspanning van het hart en de ziel. Meditatie, zelfhypnose en gebed komen aan bod. Evenals je gedachten de baas blijven en je instelling verbeteren door bijvoorbeeld dankbaar te zijn. Een even groot deel richt zich echter op lichamelijke ontspanning.

Als je je lichaam tot rust brengt, gaat je geest namelijk automatisch mee, zo stelt Alidina. Door je spieren te ontspannen (progressieve relaxatie), ademhalingsoefeningen te doen of te sporten, kun je ook ontspannen. Hetzelfde geldt voor massage en zelfmassage. Daarnaast besteedt de schrijver aandacht aan de dagelijkse ontspanning. Zowel thuis, als op het werk en in bed.

Tien

Vooral het deel van de tientallen is erg leuk en praktisch. Korte opsommingen met gemakkelijke handvatten. Met de tien gouden regels voor ontspanning bijvoorbeeld. Het gaat om basale dingen als aardig zijn voor jezelf, accepteren wat je niet kunt veranderen, dagelijks tijd maken voor ontspanning en naar je lichaam luisteren. Dingen die misschien logisch zijn, maar waar je niet altijd bij stil staat.

Ook de tien snelle manieren om je te ontspannen zijn inspirerend. Gebruik bijvoorbeeld je zintuigen, adem diep, glimlach en lach, kom in beweging en doe iets leuks. Dingen die je alle dagen toe kunt passen. Voor mij persoonlijk een uitnodigender tiental dan de tien manieren om diep te ontspannen. Maar ik kan me voorstellen dat ook die tien sommige mensen aansporen tot actie.

Praktisch

Dat gevoel geeft eigenlijk het hele boek wel. Ontspannen voor Dummies is namelijk heel praktisch. Alidina geeft allerlei tips, helpt je stap voor stap bepaalde oefeningen uit te voeren en illustreert zijn uitleg met leuke voorbeelden. Met tekeningen legt hij bepaalde yoga-oefeningen uit en stripachtige afbeeldingen zorgen voor een luchtige noot. Bij het boek zit ook een cd om zelf meteen aan de slag te gaan met ontspanningstechnieken.

Het meditatie en mindfullness deel in het boek zal misschien niet iedereen aanspreken, maar juist de diversiteit in ontspanningsmogelijkheden maakt het voor iedereen toegankelijk. Daarbij is ontspanning tegenwoordig iets wat bijna iedereen nodig heeft.

Shamash Alidina is professioneel mindfulnesstrainer, spreker en coach. Hij is ook auteur van het boek Mindfulness voor Dummies.