Wednesday, 20 November 2019

Boekrecensie: Overprikkeld

Eerste hulp bij hoogsensiviteit

Een op de vijf mensen is snel overprikkeld, oftewel HSP’ers: hoogsensitieve personen. Zo ook Liesbeth Kamerling en Lieke Zunderdorp. Een hoogsensitief persoon (HSP) is geboren met een gevoelig zenuwstelsel. Licht, geluid maar ook emoties van anderen komen harder binnen. In hun boek Overprikkeld geven zij uitleg en praktische tips om hiermee om te gaan.
Liesbeth Kamerling & Lieke Zunderdorp
2018
€ 17,50
9789021569741
192

Er zijn verschillende gradaties van hoogsensitiviteit. In het boek Overprikkeld geven de schrijfsters dan ook een uitgebreid scala aan (eenvoudige) tips en tricks. Ze leggen uit hoe je bijvoorbeeld met je hoogsensitiviteit om kunt gaan tijdens je werk, in je relatie en met je kinderen. Aan het eind van elk hoofdstuk staat er een lijst met EHBO-tips: Eerste Hulp Bij Overprikkeling. Een aantal van die tips zijn ook handig voor niet-HSP'ers.

Ontwetendheid

"Het idee om een boek te schrijven, kwam voor het eerst bij ons op toen Liesbeth geïnterviewd werd over hoogsensitiviteit door Psychologie Magazine", schrijft psycholoog, coach en moeder Lieke Zunderdorp. "We realiseerden ons dat er nog veel onwetendheid hierover bestaat." Het boek is zowel informatief als persoonlijk en praktisch toepasbaar. Het zal dan ook erg herkenbaar en bruikbaar zijn voor HSP-ers en mensen uit hun omgeving.

Prikkelarm

Wat opvalt is de lay-out van het boek: deze is redelijk prikkelarm. Er is gebruik gemaakt van sobere kleuren en subtiele speelse cartoons. Tussen de algemene tekst nemen Lieke en Liesbeth je mee in hun eigen leven. Ze delen zowel goede als minder goede momenten. Het boek leest makkelijk weg, mede door de grote letters.

Burn-out

"Hoogsensitieve mensen zijn zo in contact met alles en voelen zo sterk aan wat er allemaal mogelijk en nodig is, dat ze zich op veel vlakken te kort voelen schieten", schrijft Liesbeth, actrice, coach en huismoeder. "Stress is extra belastend en leidt tot overprikkeling." Het kan zorgen voor een neerwaartse spiraal en als je niet oppast een burn-out. Beide schrijfsters hebben hiermee te maken gehad. Er is dan ook veel aandacht voor de signalen en hoe hiermee om te gaan. Een aanrader om te lezen!