Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 21 september 2017

Heb je in de zomer minder vitamine D nodig?

De zonnevitamine

Goede vraag! In deze rubriek gaat Gezondheidsnet op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: Heb je in de zomer minder vitamine D nodig?

Vroeger kregen kinderen levertraan zodra de 'R' weer in de maand zat. Deze olie bevat jodium, fosfor, vitamine A en D en werd vooral gegeven om een vitamine D-tekort te voorkomen in de donkeren wintermaanden. Als je je in de herfst wat minder fit gaat voelen, grijp je misschien nog steeds naar een vitaminesupplement. Maar hoe zit het dan in de zomer: heb je minder vitamine D nodig zodra de zon volop schijnt?

Verband tussen vitamine D en de zon

Er is inderdaad een verband tussen vitamine D en de zon. Het wordt daarom ook wel de zonnevitamine genoemd. Onder invloed van zonlicht wordt er in je huid vitamine D gevormd. Daarnaast krijg je via je voeding vitamine D binnen. Veel mensen maken genoeg vitamine D aan als ze elke dag 15-30 minuten tussen 11.00 en 15.00 uur met in ieder geval onbedekte handen en een onbedekt hoofd buiten in de zon komen.

Toch een supplement nodig

Toch zijn er ook een heleboel mensen die nog niet voldoende vitamine D binnenkrijgen, of er meer van nodig hebben. Jonge kinderen bijvoorbeeld, maar ook senioren, zwangere vrouwen, mensen met een getinte huid en mensen die hun huid bedekken. Zij hebben extra vitamine D nodig, net zo goed in de zomer. Door ook in de zonnige maanden een vitamine D-supplement te nemen, leg je alvast een voorraadje aan voor in de winter.

Wie heeft extra vitamine D nodig en hoeveel?

Categorie / leeftijd Extra microgram per dag
Mannen / jongens  
0 t/m 3 jaar 10
4 t/m 69 jaar, als je weinig buitenkomt of bedekkende kleding draagt 10
70 jaar en ouder 20
   
Vrouwen / meisjes  
0 t/m 3 jaar 10
4 t/m 49 jaar, als je weinig buitenkomt, bedekkende kleding draagt of zwanger bent 10
50 t/m 69 jaar 10
70 jaar en ouder 20

 

 

Bron(nen):