Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 17 januari 2017

5 vragen aan gezondheidscoach Ralph Moorman

"Een vuistregel bij het hormoonbalansdieet is: eet vooral suikers die verpakt zijn in voedingswaarde"

Gezondheidscoach en auteur Ralph Moorman weet het zeker: zodra je hormonen in evenwicht zijn, voel je je gezonder en energieker. Hardnekkige gezondheidsklachten verdwijnen en het wordt eenvoudiger je ideale gewicht te bereiken en te behouden. In februari legt hij op de Nationale Gezondheidsbeurs uit hoe je je hormonen weer in balans kunt brengen. Gezondheidsnet stelde hem vijf prangende vragen.

1. Welke hormonale problemen kom je in de praktijk het meeste tegen? Zijn er kwalen waar veel Nederlanders – misschien wel zonder het zelf te weten – last van hebben?

"Als het op hormonale problemen aankomt zie ik het vaakst mensen met bijnieruitputting (burn-out). Wat ook vaak voorkomt is een trage schildklier, insulineresistentie (soms al in het stadium van diabetes type 2) en oestrogeendominantie. Toen ik in 2009 De hormoonfactor uitbracht was hier nog vrij weinig informatie over in Nederland. Tegenwoordig kennen steeds meer mensen deze klachten en weten ze wat de cruciale invloed van leefstijl is op de ernst van deze klachten."

Weten of jouw hormonen in balans zijn?

In het GezondheidsTheater op de GezondheidsBeurs legt Ralph uitleg hoe jij jouw hormonen weer in balans kan brengen met simpele leefstijlaanpassingen (voeding, beweging, stressmanagement). Koop met code GN17 je kaartje voor €5 in plaats van €20!

2. Vrouwen hebben van nature meer schommelingen in hun hormoonspiegel dan mannen; denk aan zwangerschap of de invloed van de overgang. Is het voor hen moeilijker om de hormonen in balans te krijgen en te houden?

"De vrouwelijk cyclus is behoorlijk kwetsbaar en als deze niet optimaal functioneert zijn hier vele klachten aan toe te schrijven. In mijn boek Hormoonbalans voor vrouwen, dat ik samen met vrouwenarts Barbara Havenith heb geschreven zijn veertig hormonale vrouwenklachten uitgewerkt. De man heeft deze cyclus niet en heeft veel minder klachten als het op geslachtshormonen aankomt. Oudere mannen maken wel langzaam minder testosteron aan en dat kan leiden tot spierafbraak, minder daadkracht, meer buikvet en soms depressieklachten. Bij de vrouw zijn er echter al typische vrouwenklachten vanaf de eerste ongesteldheid en dit kan door gaan tot in de overgang. Gelukkig weten we steeds beter wat we hier aan kunnen doen en dat is niet alleen het lichaam dwingen met medicatie en supplementen, maar veel meer nog het lichaam er om vragen door de leefstijl aan te passen."

3. Wat is de invloed van sporten op je hormoonbalans? En hoe doe je dat optimaal?

"Met korte en intensieve krachttraining kun je de aanmaak van de hormonen testosteron en groeihormoon stimuleren. In combinatie met deze training zullen deze hormonen zorgen voor spiergroei en dat is vaak esthetisch gunstig, buikvet verminderend en antiverouderend. Te lang trainen zorgt er echter voor dat je veel van het afbraakhormoon cortisol aan gaat maken. In dat geval breek je meer af dan je opbouwt. Een ideale hormoonfactortraining bestaat uit een half uur intensieve krachtoefeningen voor de grote spiergroepen rug, benen en borst. Besef wel dat trainen betekent dat je over een grens heen moet gaan, anders zal het lichaam er nauwelijks op reageren. Sets tussen de zes en twaalf herhalingen zijn optimaal. Als je acht herhalingen wil doen, moet het gewicht zo zwaar zijn dat je er eigenlijk geen negen kunt. Krachttraining zou ik twee tot drie keer per week doen met minimaal een dag rust ertussen voor herstel en spiergroei.

Cardiotraining zou ik ook kort en intensief doen, in intervalvorm, omdat je hiermee ook makkelijk over grenzen kunt gaan en dus beter worden. Lange, rustige cardiotraining is vaak alleen maar beweging en eigenlijk geen training, omdat je lichaam dit al kan. Toch is dit met mate ook gunstig voor je hormonen omdat het stressreducerend kan zijn en een soort uitlaatklep, terwijl je in de buitenlucht komt."

4. Je hebt zes belangrijke regels bij het hormoondieet opgesteld:

1. Eet zoals de natuur het bedoeld heeft.
2. Eet gevarieerd.
3. Beperk suikers (die geen voedingswaarde hebben).
4. Beperk de inname van gluten en zuivel.
5. Eet zoveel mogelijk biologisch.
6. Leef volgens de 80-20 regel.

Als je je aan de regels houdt, eet je gezond en gevarieerd (en hopelijk ook lekker), maar mag je ook een aantal voedingsmiddelen niet, zoals melkproducten, suiker en gluten. Waarom niet?

"In de praktijk heb ik ervaren dat het belangrijk is te zoeken naar voeding die bij je past. Je bent namelijk niet alleen wat je eet, maar ook wat je verteert, verdraagt, opneemt en uitscheidt. Juist de laatste vier dingen zijn cruciaal. Ik merkte dat veel mensen niet optimaal gluten, lactose, en caseïne kunnen verwerken en al zeker niet in de hoeveelheden die in het gemiddelde Nederlandse voedingspatroon zitten. Door deze voeding sterk te minderen neem je het lichaam dan flink wat werk uit handen en kunnen allerlei ontstekingsgerelateerde klachten verdwijnen. Ook vreet deze voeding dan niet van je kostbare energie, die je overhoudt voor de mooie dingen in het leven. Suikers zijn er in allerlei soorten en maten. Een vuistregel bij het hormoonbalansdieet is: eet vooral suikers die verpakt zijn in voedingswaarde. Dit geldt bijvoorbeeld voor fruit, groente en zilvervliesrijst, maar niet voor kristalsuiker en witte rijst."

5. In het hormoonbalansprogramma wordt soms ook suppletie geadviseerd. Waarom? Als je volgens het programma eet, eet je zo gezond en gevarieerd dat je zou denken dat je voldoende vitamines en mineralen uit je voeding haalt?

"Als je volgens het hormoonbalansdieet leeft dan is suppletie eigenlijk niet nodig. Basissuppletie is bedoeld als back-up en dient alleen als extraatje voor diegene die dat wenst of die daar een speciale reden voor heeft."

Ralph in ’t kort

Ralph Moorman (1976) is gezondheidscoach en ingenieur levensmiddelentechnologie. Hij is spreker en docent voor zijn zelf opgezette opleiding Trainer Hormoonfactor; een tiendaagse opleiding voor mensen uit de gezondheidssector en gezondheidszorg die meer van het hormoonstelsel in relatie tot lifestyle willen weten. Daarnaast helpt hij levensmiddelenconcerns bij het ontwikkelen van gezonde en eerlijke producten en is hij bedrijfsadviseur gezondheid/voeding. Hij schreef vijf boeken en geeft ook lezingen en workshops: www.ralphmoorman.com. Wil jij alvast weten welke hormonen er bij jou uit balans zijn? Doe de gratis hormoonbalans test!

Reactie toevoegen