Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 19 januari 2017

5 vragen aan hippe vegetariër Isabel Boerdam

"Ik trek de grens bij het eten van dode dieren"

Als echte smulpaap weet Isabel Boerdam, alias de hippe vegetariër, als geen ander hoe lastig het kan zijn om de balans te houden. Hoe zorgt ze zij dat ze lekker in haar vel zit en volop kan genieten van eten? Op de GezondheidsBeurs, in februari in Jaarbeurs Utrecht, deelt ze haar tien gouden regels om lekker én gezond te eten. Ook deelt ze haar inspiratie om guilty pleasures om te toveren in healthy pleasures. Gezondheidsnet stelde haar vast vijf vragen.

1. Je eet sinds je negende zoals je zelf schrijft 'Geen dode dieren' meer. Jarenlang redde je je met quiches, groente en kaas. Wanneer besloot je om creatiever te worden?

"Mijn vegetarische keuken stelde inderdaad tot mijn 20e niet zoveel voor. Tijdens mijn studententijd at ik heel veel salades, vaak op smaak gebracht met kaas, hartige quiches met groente en kaas, pasta’s met saus en kaas en ga zo maar door. Totdat die kaas op mijn heupen en billen bleef plakken en ik steeds ongelukkiger werd als ik in de spiegel keek. Dit was voor mij een omslagpunt: ik moest leren om gezonder en creatiever vegetarisch te koken. Ik wilde me weer fit voelen en lekker in mijn vel zitten. Dus keerde ik mijn eetpatroon om. Eerst radicaal en daarna steeds gebalanceerder.

Om te beginnen gooide ik alle kaas, volle zuivelproducten, frisdrank, snackrepen, cruesli en zoet boterhambeleg eruit. Alsof ik het licht gezien had verloor ik binnen een maand vijf kilogram en ging in die vier weken steeds creatiever koken. Eerlijk is eerlijk: linzen, kikkererwten, bieten, knollen en bijzondere granen stonden tot dan nooit op mijn menu. Ik leerde notenpasta’s kennen, ontdekte hüttenkäse en plantaardige melk, ging voor het eerst aan de slag met kokosolie en rauwe chocolade en kwam erachter hoe lekker en gezond je kunt bakken met behulp van dingen als appelmoes, banaan, pompoen en zelfs avocado. Er ging een wereld voor me open."

De hippe vegetariër ontmoeten?

Kom langs bij haar presentatie op de GezondheidsBeurs in februari en laat je inspireren om je gezonde eetpatroon weer op te pakken, of ontdek nieuwe lekkere en gezonde combinaties om mee te experimenteren. Koop je kaartje nu voor slechts € 5 met code GN17. Dat is 75 procent korting!

2. Wat is volgens jou het grootste misverstand over vegetarisme?

"Dat het saai is of 'te gezond', alsof het altijd een compromis zou zijn. Niets is minder waar! Creativiteit met groente, fruit, granen, peulvruchten en noten, dat is waar voor mij de vegetarisch keuken voor staat. Met deze vijf basisingrediënten kun je op ieder moment van de dag met weinig moeite de meest verrassende gerechten maken. Vlees- en viseters zullen merken dat ze met deze combinaties het dier op hun bord niet missen, flexitariërs blijven enthousiast over hun meatfree mondays en voor vegetariërs en veganisten zijn er altijd nieuwe bijzondere combinaties om te ontdekken.

Misschien denk je dat vegetarisch koken niet te doen is omdat je intensief aan sport doet, op dieet bent of juist een student bent die het allemaal een beetje goedkoop en gemakkelijk wil oplossen. Ook dan wil ik je graag van het tegendeel overtuigen! Vegetarisch eten kan een uitkomst zijn voor iedereen, wie je ook bent en wat voor leefstijl je ook hebt."

3. Minder of geen vlees meer eten wordt steeds hipper. De opkomst van de flexitariër – al dan niet dankzij de aandacht voor de milieutechnische aspecten van de veefokkerij – is groot. Steeds meer mensen kiezen er voor af en toe een goed stukje biologisch vlees te eten in plaats van dagelijks een stuk plofkip. Merk jij iets van die verandering? Is de lijst hotspots van je boek inmiddels flink uitgebreid?

"Dat merk ik zeker! Ik ben natuurlijk heel blij en dankbaar dat hier zoveel aandacht voor is. Steeds meer mensen realiseren zich dat elke dag vlees eten niet helemaal meer bij deze tijd hoort. Het is gezonder voor jezelf maar ook beter voor de dieren en het milieu wanneer we een dagje minderen. De impact van één dag minder vlees is onvoorstelbaar groot en gelukkig gaan steeds meer mensen daarin mee.

Ook worden meer mensen bewust gemaakt van de kracht van groenten en hoe lekker en veelzijdig deze zijn in de keuken. Dat zie je in de supermarkten en hun communicatie, door de vele boeken en blogs maar inderdaad ook in het restaurantaanbod. Steeds meer restaurants met een groentemenu poppen op, ook op het sterrenniveau wordt er volop aandacht besteed aan de vegetariërs en er zijn natuurlijk enorm veel groente-innovaties op de markt die de consument helpen om een lekker en bijzonder alternatief te vinden voor vlees. Ik weet zeker dat er de komende tijd nog veel meer gaat gebeuren en ik sta te popelen om dit mee te maken!"

4. De meest gestelde vraag van net begonnen vegetariërs is natuurlijk: hoe vervang je nou dat stukje vlees of vis? Simpelweg weglaten is vragen om tekorten. Heb jij tips voor de beginners? En slik jijzelf bijvoorbeeld B12 bij?

"Wat een leuke vraag! Ik zelf geloof dat ik door mijn relatief grote inname van groente, granen, peulvruchten en noten geen tekorten heb. Ik voel me fit en energiek, heb dit jaar naast mijn blog, boek en werk een marathon gehold en ben sinds kort fanatiek aan het crossfitten. Als ik een tekort had gehad dan zou ik dat ongetwijfeld merken. Dus zelf slik ik niets extra’s en vertrouw op mijn voeding.

Uiteraard snap ik dat beginnende vegetariërs hier vragen over hebben, ik krijg ze ook vaak op mijn blog. Daarom schreef ik hier recent samen met voedingsdeskundige Patricia Ploeger een artikel over. Voor beginners in ieder geval de volgende concrete tips:
 
In plaats van een stukje (bereid) vlees van 100 gram kun je het volgende eten:

  • 2 eieren
  • 100 gram vleesvervanger (stukjes, balletjes, burgers etc.)
  • 75 gram (gare) peulvruchten (kikkererwten, linzen of kidneybonen bijv.)
  • 25 gram ongezouten noten, pinda’s of pitten (pompoenpitten, zonnebloempitten, pijnboompitten etc.)

Let op!
Alleen in eieren zit van nature vitamine B12. In een vleesvervanger kan vitamine B12 zitten, check het etiket (criterium: minimaal 0,24 microgram voor een volwaardige vleesvervanger).

Een volwaardige vleesvervangende maaltijd (of product) moet voldoende eiwit, ijzer en vitamine B12 en/of vitamine B1 bevatten. Hiervoor kun je naar de volgende criteria kijken:

  • Eiwit: meer dan 12 procent van de hoeveelheid calorieën (handig om te weten 1 gram eiwit = 4 calorieën)

Een voorbeeld: stel een vegetarische hamburger bevat 250 kcal. 12 procent van 250 = 30 kcal. Je weet dat 1 gram eiwit 4 kcal levert. Dus 30kcal / 4 kcal = 7,5. Kortom: 7,5 gram eiwit is voldoende voor deze vegetarische burger.

  • IJzer: meer dan 0,8 milligram per 100 gram
  • Vitamine B12: 0,24 microgram per 100 gram
  • Vitamine B1: meer dan 0,06 microgram per 100 gram"

5. Hoe streng in de leer ben jij zelf? Let je op gelatine in snoep en toetjes? Eet je alle kaas?

"Vegetarische dilemma’s. Ik kom ze elke dag tegen. In mijn eigen dagelijkse routine maar vooral ook in de vragen van mijn lezers. Naar aanleiding daarvan schreef ik eerder dit artikel op mijn blog. Er is namelijk een grote groep mensen die zichzelf 'vegetarisch' noemt, maar daartussen bestaan zoveel verschillen. En logisch ook, want goed doen voor mens en dier kun je op zoveel verschillende manier opvatten. Bijvoorbeeld:

  • Eet je alleen geen vlees of ook geen vis?
  • Wat doe je met schaal- en schelpdieren bijvoorbeeld (oesters, mosselen) en insecten?
  • Houd je ook rekening met dierlijk stremsel in veel reguliere kazen?
  • Hoe ga je om met dierlijke gelatine in veel snoep, taart en toetjes?
  • Zijn jouw winterlaarzen, gympen en riemen helemaal leer-vrij?

Word ik weleens gek? Ja. Maar daarom heb ik ook geaccepteerd dat ik niet perfect ben, dat ik het niet perfect ga doen en dat ik alleen mijn uiterste beste kan doen om een bijdrage te leveren. Op mijn manier. Zo trek ik mijn grens bij het niet eten van dode dieren. Dus geen vlees, vis, schelp- en schaaldieren en ook geen insecten. Ik eet geen winegums en kant-en-klare toetjes met gelatine. Ik ben zorgvuldig met het kiezen van een dessert in een restaurant, maar als ik het eenmaal voor mijn neus heb staan en twijfel, eet ik het wel (grotendeels) op. Ik ben dol op kaas en probeer erop te letten, maar vind vegetarisch gestremde kazen vaak lastig te krijgen, duur en beperkt in de keuze, dus eens per week ‘zondig’ ik zeker en ook bij vrienden of in restaurants doe ik hier niet moeilijk over.

Tot slot ben ik absoluut geen fan van kleding of schoenen waar leer in verwerkt zou zijn, maar tegelijk heb je soms duurzame en onverwoestbare schoenen nodig. Zo heb ik een half jaar over de wereld gereisd met leren wandelschoenen als mijn beste vriend en heb ik een paar leren laarzen voor in de winter. Dit voelt nu als een enorme bekentenis, maar dit is zoals ik in het leven sta en hier voel ik me goed bij. Ik ben benieuwd hoe dat bij anderen is!"

Isabel Boerdam in ’t kort

Isabel Boerdam (1990) werd vegetariër op haar negende en heeft sindsdien een vegetarische ontdekkingsreis gemaakt. Dit leidde tot haar lifestyle boek De hippe vegetariër en het gelijknamige blog waarop ze dagelijks schrijft over vegetarisch eten en leven. Inmiddels ligt de tweede druk van haar boek in de winkel en ontvangt ze ruim 60.000 unieke bezoekers per maand op haar website. Vanuit haar expertise wordt Isabel regelmatig gevraagd als gastschrijver voor diverse lifestylemagazines en bedrijfsbladen en geeft ze workshops over gezond eten en creatief koken met groenten. Daarnaast werkt ze als freelance communicatieprofessional voor diverse bedrijven in de food & hospitality sector, en adviseert ze over hun PR- en communicatiestrategie.
 

Reactie toevoegen