zondag, 24 september 2017

Boekrecensie: Wat eten we vandaag?

Meer dan honderd familierecepten

Aan het einde van een lange dag kom je moe en hongerig thuis. Het liefst wil je dan ook snel aan tafel, maar vers, gevarieerd en zelfgemaakt heeft wel je voorkeur. Plus natuurlijk iets wat iedereen lekker vindt. Het boek 'Wat eten we vandaag?' biedt uitkomst. Door je boodschappen slim te plannen kun je de hele week lekker gevarieerd en gezond eten.
Susan Aretz
2015
€ 25,00
9789000344345
216

Lekker eten hoeft volgens Susan Aretz, de auteur van Wat eten we vandaag?, niet duur of ingewikkeld te zijn. Dagelijks een rondje door de supermarkt maken vindt ze zonde van haar tijd. En op gedoe aan tafel zit niemand te wachten. Dus wil ze ouders inspireren, en ook stimuleren, om van de gebaande paden af te wijken. Aretz maakt zich sterk voor goed en lekker eten voor kinderen, ook middels haar online platform Smulpaapje. "Smaakontwikkeling begint tenslotte in je eigen keuken."

Met het boek Wat eten we vandaag? laat ze zien dat je ook op doordeweekse dagen heel gemakkelijk snel en lekker kunt eten. Weekmenu's vormen daar de basis voor. Vier per seizoen. Per week vind je vijf recepten, voor elke doordeweekse dag een. Plus een boodschappenlijstje met alle ingrediënten per week. Deze lijstjes bestaan uit alle verse ingrediënten, maar Aretz geeft ook een overzicht van de producten uit je voorraadkast die je nodig hebt. Zo kun je in een keer al je boodschappen doen. Toch eet je gevarieerd en hoef je aan het eind van de week minder weg te gooien. Dat is duurzaam en fijn voor de portemonnee. Daarbij helpt het natuurlijk ook dat je seizoensproducten gebruikt.

Lekker eten

Zo'n boodschappenlijst is natuurlijk ontzettend praktisch, maar stiekem charmeert Wat eten we vandaag? vooral door de simpele recepten die wel degelijk de smaakpapillen prikkelen. Van aspergesoep tot groentecurry. En van parelgort met kersen tot zuurkoolschotel uit de oven. De gerechten zijn gezond en smakelijk, maar vooral ook heel maakbaar. De favorieten van Aretz's dochter Meike staan erin, net als budget- en snel-klaar-recepten. Handig is ook dat je een deel van de gerechten een dag van tevoren al kunt bereiden. Op die manier heb je echt geen excuus meer om niet zelf te koken.

Daarbij is het boek ook ontzettend vrolijk vormgegeven. En de foto's van zowel de gerechten als van Aretz en haar dochter zetten aan tot koken en eten. Het gevoel van de seizoenen vind je terug in de verschillende hoofdstukken. Ook staat er bij elke recept een persoonlijke noot of een korte motiverende tekst. Geheel in lijn met de filosofie van Smulpaapje waaronder ook: "Maak van eten geen strijd, maar geniet van samen eten."

Extra's

Na de weekmenu's volgen nog een aantal hoofdstukken met recepten voor andere momenten, het ontbijt bijvoorbeeld. Deze gerechten lenen zich wel iets minder voor de snelle doordeweekse dagen, maar zijn uitermate geschikt voor momenten dat je meer tijd hebt. Ontbijten met een pannenkoekenvariatie doet het natuurlijk altijd goed bij kinderen, net als wentelteefjes en zoete ontbijtbroodjes. De toetjes zijn deels zeer geschikt voor doordeweeks. Appeltaartyoghurt zet je namelijk zo zelf op tafel, maar bij meer tijd zou ik zeker de aardbeiencheesecake in een glas maken.

Aretz eindigt met 'Samen bakken', want wat is er leuker dan bakken met je kinderen? Samen in de keuken staan en met eten bezig zijn, leert je kinderen veel over eten. Een beetje knoeien mag daarbij. De ultieme brownies, bosbessenyoghurtmuffins en nutella-koffiebroodjes kun je natuurlijk ook gewoon zelf bakken.

Voor iedereen

Hoewel de gerechten bedoeld zijn voor een gemiddeld gezin van twee volwassenen en twee opgroeiende kinderen (tot 12 jaar) is het boek ook uitermate geschikt voor mensen zonder of met grotere kinderen. Je zult dan misschien de receptuur hier en daar iets aan moeten passen, maar dat is ook de charme van koken. Daarbij vind je achterin het boek ruimte voor je eigen notities. Aretz hoopt namelijk dat je het boek veel gaat gebruiken en je eigen maakt. Het is belangrijk dat kinderen smaken ontdekken, maar dat geldt natuurlijk eigenlijk voor iedereen. Experimenteren hoort daar ook bij.

Als je op de vraag Wat eten we vandaag? regelmatig hetzelfde antwoord geeft, is dit boek een echte aanrader. Het wordt gegarandeerd genieten van de verschillende seizoenen in allerlei gerechten.

Al aan de slag?

Kabeljauw uit de oven