Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 22 juli 2017

Eiwitten, onmisbaar voor een gezond lichaam

Advertorial
Wist je dat eiwitten onmisbaar zijn voor ons lichaam? Het lichaam bestaat naast water (ongeveer 60 procent) namelijk voor een groot deel uit eiwitten (rond de 15 procent). Bijna al ons weefsel bestaat uit eiwitten. Bij een wondje zorgen eiwitten in het lichaam dat de bloedstroom wordt gestelpt en na het sporten dragen eiwitten bij aan spierherstel- en opbouw. Daarnaast zorgen eiwitten voor het aanmaken van antilichamen wanneer we ziek zijn. Wanneer je onvoldoende eiwitten binnen krijgt, kan je afweer verminderen, je kunt vermoeid raken of zwakke spieren krijgen. Het binnen krijgen van voldoende eiwitten is dus erg belangrijk.

Hoeveel eiwitten?

De standaard aanbeveling voor de hoeveelheid eiwitten per dag voor volwassenen is 0,8 gram per kilogram lichaamsgewicht. Voor kinderen, ouderen, zwangeren en sporters is dit zelfs iets meer. Voor duursporters is het bijvoorbeeld aan te raden om rond de 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht binnen te krijgen en krachtsporters zelfs 1,7 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Eiwitten voor spierherstel en afvallen

Tijdens het sporten ontstaan er kleine scheurtjes in de spieren die hersteld kunnen worden door eiwitten. Eiwitten eten na het sporten, kan dus bijdragen aan spierherstel en spieropbouw. Daarnaast vullen eiwitten ook meer dan bijvoorbeeld koolhydraten en vetten. Door meer eiwitten binnen te krijgen, heb je minder snel trek. Hierdoor eet je minder en krijg je minder kilocalorieën binnen met als resultaat: gewichtsverlies.

Biologische waarde

Eiwitrijke voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld kip, kwark, eieren, bonen, vis en noten. Let wel op de biologische waarde van het voedingsmiddel. Hoe hoger de biologische waarde, hoe waardevoller de eiwitbron is voor ons lichaam. Een ei heeft bijvoorbeeld een biologische waarde van 100 en kip 79. Dat is erg hoog en dat betekent dat het eiwit van deze voedingsmiddelen erg lijken op ons lichaamseigen eiwit. Een eiwitshake heeft een nóg hogere biologische waarde; tussen de 110 en 125. Dat betekent dat een eiwitshake nog sneller door het lichaam wordt opgenomen.

Voordelen van een eiwitshake

Zo’n snelle opname van eiwitten is handig voor bijvoorbeeld sporters omdat spieren zo sneller herstellen en opgebouwd kunnen worden. Een eiwitshake is ook handig als je op je gewicht wil letten. Omdat een eiwitshake erg hoog is in eiwitten, blijft er minder ruimte over voor koolhydraten en vetten. Een eiwitshake die erg hoog is in eiwitten, is Happy Protein van Eiwit.nl. Deze shake bevat 26 gram eiwitten en slechts 1,5 gram koolhydraten en maar 0,1 gram vet. Bovendien is Happy Protein verrijkt met tien vitaminen en magnesium. Dit draagt bij aan meer (geestelijke) energie en het goed functioneren van het geheugen en de spieren.

Happy Protein kan gebruikt worden ter ondersteuning bij gewichtsbeheersing of spierherstel- en opbouw. Happy Protein is verkrijgbaar in de smaken aardbei, vanille en naturel. Het is mogelijk om het eiwitpoeder te mengen met water, melk of een bakje yoghurt.

 

Lees meer over Happy Protein >>