woensdag, 2 december 2020

Gezonder eten met minder geld

5 bespaartips

Koopkrachtvermindering, crisis: we moeten komende tijd met z'n allen gaan bezuinigen. Maar ook in tijden van besparingen kun je nog prima gezond eten, zonder duur(der) uit te zijn.

Kleinere porties vlees

Vlees is meestal het duurste onderdeel van je maaltijd. Vervang vlees eens door een ei of maak een bonengerecht. Ook kun je een kleiner portie vlees nemen. Koop je vlees in de aanbieding? Vries dan direct in wat je niet nodig hebt.

Harde snoepjes

Lange tijd onderweg? Neem een klein doosje of blikje van thuis mee met een paar dropjes of een speculaasje. Zo weersta je de verleiding van dure en grote snacks. En je snoept nooit meer dan gepland. Nog een tip: kies harde snoepjes, die kun je niet zo snel wegkauwen.

Ongesneden groente en fruit

Koop groente en fruit in zijn geheel. Producten als gesneden sla of stukjes appel zijn duurder en blijven minder lang goed. Groente uit diepvries, blik of pot zijn lang houdbaar en even gezond als vers, maar vaak zouter. Zoek de minder zoute variant in het schap, dit staat op het etiket als 'natrium'.

Schrap tussendoorverpakkingen

Wie goedkoop uit wil zijn, schrapt losse tussendoorverpakkingen uit zijn menu. Eet in plaats daarvan een appel, boterham of iets anders uit de Schijf van Vijf. Te rigoureus? Snijd dan je eigen ontbijtkoek of pak één biscuitje uit een pak.

Bewaardoosjes

Een leuke verpakking doet wonderen. Zoek samen met je kind leuke blikjes of bewaardoosjes uit om gezonde snacks in te verpakken. Zo kan elk gezinslid goedkope extra's meenemen. Ook leuk: naai of zoek stoffen knikkerzakjes om appels of mandarijnen in mee te nemen.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met het Voedingscentrum.

Trefwoorden: