5 slimme ontbijttips

Ontbijten als kickstarter van een goede gezondheid

Gezin aan het ontbijt
Getty Images

'Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag', het is een veelgehoorde uitspraak. Maar waarom is dat zo en welke gezondheidsvoordelen biedt ontbijten allemaal? Meer dan je denkt!

Het ontbijt is de eerste maaltijd die je eet na het slapen, meestal binnen 2 tot 3 uur nadat je wakker wordt. Een goed ontbijt zou ongeveer 15 procent tot 25 procent van alle energie moeten leveren die je op een dag nodig hebt. Ook zou het moeten zorgen voor 10 procent tot 20 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels, vitaminen en mineralen, en zelfs meer van bepaalde voedingsstoffen zoals calcium. Je aan deze 'gouden ontbijtregels' houden levert veel gezondheidsvoordelen op. Susan Bowerman, Senior Director, Worldwide Nutrition Education and Training bij Herbalife en vicevoorzitter van de Herbalife Dietetic Advisory Board, zet alle voordelen van goed ontbijten voor je op een rij.

Begin je dag met een voorsprong

Mensen die elke dag ontbijten eten hebben over het algemeen een evenwichtiger algeheel voedingspatroon. Ze krijgen meer van de voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben en ook is de fruitinname hoger bij mensen die ontbijten. Gezonde ontbijters maken vaak de rest van de dag ook betere eetkeuzes. Bovendien, als je ontbijt, krijg je meer vitamines en mineralen binnen dan mensen die het overslaan – en die achterstand haal je niet zomaar in met andere maaltijden.

Jouw geheime wapen tegen de kilo’s

Veel mensen denken onterecht dat het overslaan van het ontbijt helpt bij het afvallen. Onderzoek laat zien dat mensen die het ontbijt overslaan juist vaak een hoger gewicht en bredere taille hebben, dan mensen die wel ontbijten. Een ontbijt maakt je minder hongerig voor de lunch, vooral als het rijk is aan proteïne. Zo’n proteïnerijk ontbijt zorgt er ook voor dat je minder snel zin hebt in snacks, waardoor je uiteindelijk minder calorieën eet over de hele dag.

Ontbijten voor een stabiele suikerspiegel

Het overslaan van het ontbijt is niet alleen gerelateerd aan gewichtstoename, het kan ook je bloedsuikerspiegel in de war brengen en je kans op diabetes type 2 vergroten. Onderzoekers in Duitsland hebben na het bekijken van studies met bijna 100.000 mensen ontdekt dat mensen die het ontbijt overslaan 33 procent meer kans hebben op diabetes type 2, wat deels wordt verklaard door een overgewicht.

Sterke start voor je spiermassa

Het ’s ochtends eten van proteïne helpt om het proteïne verlies van de nacht (wanneer je niks eet) te verminderen. We weten allemaal dat genoeg proteïne eten en bewegen belangrijk zijn om sterk te blijven. Maar het gaat niet alleen om hoeveel proteïne je eet; ook de kwaliteit, wanneer je het eet, en hoe je het over de dag verspreidt, tellen mee. Onderzoek suggereert dat je per maaltijd ongeveer 20 gram kwaliteitsproteïne moet eten voor de beste spieropbouw, en ja, dat geldt ook voor het ontbijt. Goede bronnen van proteïne voor het ontbijt zijn eieren, mager vlees, vervangers als plantaardige proteïne, bonen, noten en zuivelproducten.

Fijn voor je brein

Onderzoek laat zien dat een goed ontbijt kan helpen je brein beter te laten werken en je humeur te verbeteren. Maar, deze voordelen gelden vooral als het ontbijt gezond is. Ook kan ontbijten voordat je gaat sporten zorgen voor een beter humeur, minder gevoel van mentale vermoeidheid en meer alertheid.

5 slimme ontbijttips

Soms maakt een hectische levensstijl het moeilijk om veel tijd te besteden aan het bereiden van een gezond ontbijt. Vooral op werkdagen moet het ontbijt snel en gemakkelijk zijn en tegelijkertijd alle voedingsstoffen leveren die nodig zijn om de intensiteit van de dagelijkse activiteiten bij te benen. Met deze vijf slimme tips wordt dagelijks gezond ontbijten een eitje:

  1. Zet borden, bestek en niet-bederfelijke kant-en-klare voedingsmiddelen de avond van tevoren klaar.
  2. Maak de avond van tevoren hardgekookte eieren klaar voor een snel meeneemontbijt. 
  3. Maak een laagje fruit, cornflakes en magere of vetvrije yoghurt voor een fruitparfait om mee te nemen.
  4. Bewaar gemakkelijk toegankelijk voedsel met veel voedingsstoffen, zoals gedroogd fruit of repen, in de auto of in je tas om onderweg naar je werk op te eten.
  5. Maak een kant-en-klare gezonde smoothie of shake. Zorg ervoor dat je proteïne en vitamine- en mineraalrijke ingrediënten kiest.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Herbalife.