Boekrecensie: Vruchtbaarheid voor Dummies

In Vruchtbaarheid voor Dummies vind je alles wat je wilt weten als zwanger worden niet (meteen) lukt. Het boek behandelt het hele traject van kinderwens tot zwangerschap.
Brenda Dreischor, Sharon Perkins, Jackie Meyers-Thompson
2011
€ 27,95
9789043022552
382

Het lijkt misschien of iedereen om je heen zomaar zwanger wordt, maar in feite kampt een op de zes stellen met vruchtbaarheidsproblemen. In 'Vruchtbaarheid voor Dummies' geven een verpleegkundige, een fertiliteitsarts en een ervaringsdeskundige talloze adviezen voor degenen waarbij een zwangerschap langer op zich laat wachten.

Inhoud

'Vruchtbaarheid voor Dummies' begint met wat biologie voor beginners op het gebied van de vrouwelijke anatomie. Ook de mogelijke oorzaken voor het uitblijven van een zwangerschap en wat je er zelf aan zou kunnen doen komen aan bod. Allerlei vruchtbaarheidsbehandelingen van injecties tot IVF beschrijven de auteurs uitgebreid. Tot slot bespreekt het boek welke mogelijkheden er zijn om je kinderwens te vervullen als al het voorgaande tevergeefs geweest is.

Naast de lichamelijke kant, besteedt 'Vruchtbaarheid voor Dummies' ook aandacht aan de emotionele gevolgen van een uitblijvende zwangerschap. Het boek geeft antwoorden op vragen als: Hoe zorg je ervoor dat je relatie zo min mogelijk lijdt onder de stress van het zwanger proberen te raken? Hoe ga je om met botte vragen of opmerkingen vanuit je omgeving? En hoe ga je verder als biologisch ouderschap onmogelijk blijkt?

Overzichtelijk

Je hoeft dit boek zeker niet van kaft tot kaft door te spitten. Zoals alle boeken uit de 'Voor Dummies'-serie is het overzichtelijk ingedeeld en heeft het een uitgebreide inhoudsopgave en register. Zo vind je makkelijk de onderwerpen die je interesseren. Pictogrammen markeren tips, samenvattingen van belangrijke punten en waarschuwingen. Ook de minder noodzakelijke informatie zoals technische details en persoonlijke verhalen hebben een eigen pictogram, zodat je deze stukken eventueel kunt overslaan.

'Vruchtbaarheid voor Dummies' probeert je te helpen met een schat aan informatie in begrijpelijke taal. Met een dosis humor worden zware onderwerpen besproken. Het is kortom een handig, prettig leesbaar boek voor wie zich wil voorbereiden op een zwangerschap en het medische traject dat daar misschien aan vooraf gaat.