We kopen minder vlees door nudging

Duwtje in de gezonde richting

Getty Images

Het verhogen van de prijs van vlees in combinatie met informatie over de milieuschade door vleesproductie en wat mensen daar zelf aan kunnen doen - ook bekend als nudging - zorgt ervoor dat een huishouden per week 36 procent minder vlees koopt. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en de Vrije Universiteit, gepubliceerd in in het wetenschappelijk tijdschrift BMC Public Health.

Alléén een prijsverhoging (via een hogere belasting) of alléén informatie voordat mensen de winkel binnengaan, heeft minder tot geen effect op de hoeveelheid gekocht vlees in de supermarkt.

Lees ook: rood vlees, is dat echt zo ongezond?

Onderzoek in virtuele supermarkt

Voor dit onderzoek deden ruim 500 deelnemers hun wekelijkse boodschappen in een virtuele supermarkt. Dit is een programma waarbij het voor een deelnemer lijkt alsof hij/zij rondloopt in een ‘echte’ supermarkt. Deze ‘supermarktklanten’ werden gevraagd om voor heel het huishouden boodschappen te doen voor 7 keer ontbijt, lunch, avondeten en daarnaast te zorgen voor tussendoortjes. Zij waren in het dagelijks leven ook verantwoordelijk voor de wekelijkse boodschappen. Sommigen kregen te maken met 30 procent duurder vlees, informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen of een combinatie van beide. De rest behoorde tot de controlegroep.
Resultaten

Deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees én informatie kochten 386 gram minder vlees per huishouden per week (36 procent minder). De andere groepen kochten een klein beetje minder of nauwelijks minder. Bij alleen een hogere prijs werd 144 gram minder gekocht, alléén informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen had geen effect. Het RIVM en de VU Vrije Universiteit concluderen dan ook dat het verhogen van de prijs van vlees sámen met informatie zorgt voor de grootste daling in de verkoop van vlees.

Nudgen

David van Bodegom is hoogleraar Vitaliteit bij het LUMC en Leyden Academy On Vitality and Ageing. Hij doet onderzoek naar 'nudging'. Vrij vertaald is dat 'een duwtje geven'. Door je omgeving te nudgen, geef je jezelf duwtjes in de goede richting, naar een meer gezonde leefstijl. Je kunt elke ruimte in je huis zó inrichten dat het gemakkelijker wordt om gezonder te leven. En dat geldt ook voor je werk! In onderstaande aflevering van de podcast Gezond Gesprek geeft Van Bodegem tal van voorbeelden.

Auteur 
Bron 
  • RIVM
  • Nieuws voor diëtisten