Makkelijker klagen in de zorg

Getty Images

Mensen die willen klagen over een behandeling of een medische misser kunnen vanaf juni terecht bij de nieuwe Geschillencommissie Zorginstellingen.

Er was al een geschillencommissie voor ziekenhuizen, maar die is nu uitgebreid naar andere disciplines in de zorg. Tijdens het symposium 'Uw klacht, onze zorg' hebben onder andere minister Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en Consumentenbond-directeur Felix Cohen de aftrap gegeven voor de nieuwe Geschillencommissie Zorginstellingen.

Snel en goedkoop
Met de komst is klagen over een behandeling of een medische misser een stuk makkelijker geworden. In tegenstelling tot een gang naar de rechter is de geschillencommissie laagdrempelig, goedkoop en snel. Verwacht wordt dat de komende maanden veel zorginstellingen zich bij de geschillencommissie aansluiten. Advies van de geschillencommissie is bindend.

De maximale schadevergoeding die de geschillencommissie kan toekennen is nu nog 5000 euro, maar zodra de Wet Patiëntenrechten zijn intrede doet, gaat dat bedrag omhoog naar 25.000 euro. Dan komt er ook een onafhankelijke geschillenregeling voor alle huisartsen, tandartsen en fysiotherapeuten.

Auteur 
Bron 
  • Consumentenbond