Boekrecensie: De eerste indruk

Zo kom je goed over bij een date of sollicitatie

Of je nu op jacht bent naar een nieuwe liefde of een andere baan, of simpelweg nieuwe mensen ontmoet: we willen allemaal het liefst een goede eerste indruk maken. Maar hoe doe je dat? En op basis van welke factoren vormen wij onze eerste indruk van iemand? Hoogleraar sociale psychologie Roos Vonk legt het uit in haar interessante en vermakelijke boek.

Misschien denk je van jezelf dat je je mening over anderen heus niet meteen klaar hebt. En dat je pas bepaalt wat je van iemand vindt nadat je diegene uitgebreid hebt leren kennen. Ik heb die illusie namelijk wel, maar helaas: zo zit de mens niet in elkaar. Binnen 0,2 seconden weet je onbewust al of je je date aantrekkelijk vindt. Een recruiter schat binnen een halve minuut in of een sollicitant betrouwbaar overkomt.

Uiterlijk en houding

In 'De eerste indruk' legt Roos Vonk uit op basis van welke factoren je zelf een eerste indruk maakt of je een eerste indruk vorm van de tegenpartij. Allerlei uiterlijke kenmerken spelen daarbij - natuurlijk - een rol, ook al ben je nog zo’n onbevooroordeeld mens. Lichaamsbouw, de verhoudingen in het gezicht, huidskleur: uit onderzoek blijkt het allemaal een rol te spelen. Op basis van houding, beweging en bijvoorbeeld een handdruk, bedenk je ook automatisch hoe iemand zal zijn.

Eerste indruk beïnvloeden

Als je eenmaal een beetje weet hoe het werkt, kun je ook de indruk die jij achterlaat een beetje beïnvloeden. Zo legt Vonk uit hoe je je het beste presenteert bij een sollicitatiegesprek, makkelijker iets gedaan krijgt van je manager, en je van je beste kant laat zien bij een eerste afspraakje.

Testjes

Het boek bevat een heleboel leuke testen, waarmee je er onder andere achter komt hoe goed jouw sociale antenne is, of je uiterlijk erg belangrijk vindt, of je een vrouwelijk of mannelijk type bent en op wat voor manier jij flirt. De testen staan in het boek, maar ook op een website waar je ze gemakkelijk online kunt invullen. Op deze site vind je ook aanvullende filmpjes en alle links naar artikelen en video’s waar in het boek naar verwezen.

Praktische tips

In De eerste indruk komt veel wetenschappelijk onderzoek aan bod, maar altijd op een toegankelijke manier. Vonk geeft veel herkenbare, grappige voorbeelden. Daardoor leest het boek lekker weg en leer je veel over het proces van indrukvorming. De interessante testen en praktische tips maken het helemaal af!

Roos Vonk is hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze is gepromoveerd op een proefschrift over de eerste indruk. Ze doet wetenschappelijk onderzoek, geeft colleges en lezingen en schrijft columns voor Psychologie Magazine. Eerder verschenen bij Maven Publishing haar bestsellers Collega’s en andere ongemakken, Liefde, lust en ellende en Je bent want je doet.