Boekrecensie: Het leven houdt van je

In 7 stappen jezelf leren accepteren

Bijna iedereen heeft wel eens gedachten als: ik ben niet goed genoeg, mooi genoeg, belangrijk genoeg, succesvol genoeg. Volgens bestsellerauteur Louise Hay worden we zo echter niet geboren. Het wordt ons aangeleerd. We zijn geconditioneerd om zo te denken. Met het boek 'Het leven houdt van je' kun je dit patroon proberen te doorbreken.

Het leven houdt van je is een van Louise Hays geliefdste affirmaties. Het is de kerngedachten die haar leven en werk verwoordt. Hay verkocht wereldwijd 50 miljoen exemplaren van haar boeken over zelfacceptatie en houden van jezelf, waaronder de bestseller Je kunt je leven helen. Samen met Robert Holden onderzoekt zij in dit nieuwe boek wat het 'het leven houdt van je' daadwerkelijk betekent.

Gesprekken

Die zoektocht vormt dan ook de rode draad van het boek. In zeven hoofdstukken worden gesprekken tussen Holden en Hay weergegeven. Ze vertellen over hun eigen leven, bespreken theorieën die kunnen helpen bij het accepteren van jezelf en delen oefeningen en meditaties. Je krijgt een beetje het gevoel dat je een toeschouwer bent van hun gesprekken. Het boek leest als een trein en onderweg krijg je een hoop mee van de spirituele achtergronden en technieken waar Hay vanuit werkt.

Zeven stappen

De zeven hoofdstukken vormen zeven stappen naar een staat van vrijheid en geluk. Je begint met in de spiegel kijken en vervolgt je weg daarna met je leven affirmeren, je geluk volgen, het verleden vergeven, dankbaar zijn, leren te ontvangen en de toekomst helen. Elk hoofdstuk bevat inspirerende verhalen, meditaties, oefeningen en gebeden. Juist daardoor is de filosofie van Hay en Holden heel praktisch. Je kunt er direct mee aan de slag.

Open staan

Wel vraagt die toepasbaarheid een een bepaalde mate van openheid. Niet iedereen zal voor de spiegel willen gaan zitten om naar zich zelf te kijken en vervolgens te zeggen dat het leven van je houdt. Als je echter wel openstaat is Het leven houdt van je een heel warm, liefdevol boek. Je kunt erdoor op een andere manier naar het leven kijken. Positiever.

Louise Hay is een vooraanstaande figuur in de New Age-beweging, mede dankzij haar populaire boeken over de kracht van affirmaties, positief denken en persoonlijke groei. Met haar boeken en ‘spiegelwerk’ heeft ze internationaal een grote schare lezers weten te bereiken. Ze was te gast in The Oprah Winfrey Show en deed wereldwijd vele andere media-optredens en lezingen. Co-auteur, dr. Robert Holden is bekend om zijn innovatieve werk op het gebied van psychologie en spiritualiteit.