Boekrecensie: Life in balance

Donna Hay's nieuwe kijk op vers eten

Recept
Life in Balance

Inmiddels zijn er van de Australische Donna Hay al meer dan twintig kookboeken verschenen; allemaal even populair. En dat is niet zo gek want haar recepten zijn veelal simpel, vers en snel, maar resulteren vooral in heerlijke gerechten. In haar nieuwste kindje - 'Life in balance' - ligt de nadruk nog meer op vers en onbewerkt eten. Een boek vol alledaagse feelgood-recepten.

Balans is het geheime ingrediënt van Donna Hay voor energie en geluk. Ze houdt niet van diëten, maar wel van het gevoel dat voedsel haar kan geven: 'opgewekt, verkwikt, behaaglijk of vertroeteld'. Balans vormt ook het uitgangspunt voor de visie die ze in Life in balance uitdraagt. 'Omarm de smaak en rijkheid van onbewerkte, natuurlijke ingrediënten, maar sta jezelf toe om ook uit de band te springen en jezelf te verwennen.' Het vinden van je eigen perfecte balans is het doel. En genieten van eten natuurlijk.

Eet groen

Met dat genieten komt het wel goed. Het boek staat weer vol toegankelijke recepten, die iedereen kan klaar maken. De indeling is verrassend. Zoals altijd bij Donna Hay zijn de hoofdstukken ingedeeld op het hoofdingrediënt, maar wel met een gezonde insteek: 'eet groen' bijvoorbeeld. Of 'eiwitbommen' en 'goede granen'. Natuurlijk ontbreken de bekende baksels en traktaties ook niet, Hay is toch een beetje de koningin van de zoetigheden. In Life in balance zijn de taarten en koekjes wel 'beter'. Een tikje gezonder dus.

Wat denk je bijvoorbeeld van kleverige karamel-dadelkoekjes, appel-ijssandwiches of cacaofudgecake zonder bloem. De recepten zijn afkomstig uit allerlei windstreken en voor alle momenten van de dag. Je kunt ontbijten met birchermuesli van power seeds met ahorn-vanilleyoghurt, lunchen met een omelet met boerenkool en spinazie en de dag afsluiten met zalm met een dukkahkorstje en komkommer-chilisalade.

Heel toegankelijk

De gerechten op de foto’s zien er stuk voor stuk heel maakbaar uit en ook de korte receptuur schrikt alles behalve af. Natuurlijk vind je in het boek ook fijne maaltjes die iets meer tijd vragen en uitermate geschikt zijn voor het weekend, maar het meeste kan ook prima op een doordeweekse dag. De powersnacks als meerzadencrackers, repen met cacao, banaan, dadels en cashewnoten en blauwebessenmuffins met boekweit en quinoa kun je natuurlijk al in het weekend voorbereiden voor de hele week.

Naast de recepten vind je in Life in balance ook achtergrondinformatie over groenten, granen, zaden, noten, meel en suikers, zodat je nog beter zelf je perfecte balans kunt vinden. En hoewel het boek een nieuwe uitstraling en formaat heeft - in vergelijking met de eerdere boeken van Donna Hay - is het weer een prachtig exemplaar geworden. Een fijn vormgeving en vooral zeer aantrekkelijke styling en fotografie. Alleen door het boek heen bladeren is dus al een feestje. Er daadwerkelijk mee aan de slag gaan in de keuken is natuurlijk nog beter.

Donna Hay is een internationaal fenomeen op culinair gebied. Ze is de auteur van meer dan twintig kookboeken, uitgever van het tweemaandelijkse donnay hay magazine en de nummer één iPad-app in Australië, krantencolumnist, ontwerper van keukenspullen en voedselproducten en eigenaar van haar eigen webwinkel. Je kunt haar ook kennen van de televisieserie ‘fast, fresh, simple’.