Boekrecensie: Mr Wilkinsons simpele seizoensalades

Salade voor elke dag van het jaar

Voor veel mensen is de salade ultiem zomervoer. Zonde, want ook in de herfst en winter kun je de lekkerste salades maken. En dat gaat een stuk verder dan alleen sla, komkommer en tomaat. Matt Wilkinson laat in het boek 'Mr Wikinsons simpele seizoensalades' zien dat je met seizoensproducten een echte sla-maaltijd op tafel kan toveren.

Volgens Wilkinson is een salade een huwelijk van smaken en texturen. Met de dressing kleed je het geheel aan, maar het is daarbij belangrijk dat er een goede balans is tussen beiden. Salades bestaan in zijn optiek absoluut niet uit alleen maar sla. "Het is een van de meest diverse voedselgroepen ooit. Elk ingrediënt - niet alleen sla - kan tot een salade worden omgetoverd: elke groente, vrucht, graan, peulvrucht, zeevrucht of vleessoort."

Seizoenen

In Mr Wilkinsons simpele seizoensalades heeft Wilkinson de salades in vier seizoen opgedeeld. Elk hoofdstuk telt dertien recepten, voor elke week een. Aan het einde van ieder hoofdstuk vind je een dressingstamboom zodat je de restjes van de dressing niet weg hoeft te gooien, maar juist kunt gebruiken om ander soortige gerechten extra smakelijk te maken.

Natuurlijk bevat het boek net als de meeste andere kookboeken verschillende basisrecepten en -technieken. Ook de achtergrondinformatie over sla en seizoensproducten ontbreekt niet. Het absolute hoogtepunt van dit boek wordt, vanzelfsprekend, gevormd door de recepten. Duidelijk beschreven, prachtig in beeld gebracht, maar vooral creatief in smaken. Soms simpel en soms meer uitgebreid.

In de lente kun je bijvoorbeeld genieten van radijsjes en chili, maar ook van een salade van bakkeljauw, frisée en croutons met baconvinaigrette. Voor de zomer springen de gegrilde perziken en kip met rucola en kasundi of gebakken rode snapper met vissausdressing en komkommer-muntsalade er echt uit. Verrassend zijn de boerenkool-cheddar-salade met gebakken ei (herfst) en gepekelde koningsvis met rogge en biet (winter).

Lekker zijn trouwens ook de recepten voor limonade - denk aan zwartebessen-laurierlimonade of rabarber-, appel- en gemberlimo - en fruitsalades. Zeker in de herfst en winter zul je minder snel een fruitsalade of home made limonade op tafel zetten, terwijl Wilkinson laat zien dat dat echt prima kan.

Genieten

Hoe lekker de gerechten in Mr Wilkinonsons simpele seizoensalades ook zijn, het beste aan een maaltijd is volgens de auteur niet het eten zelf, maar het samen aan tafel zitten en het delen van eten. "De eettafel is de plek om even stil te staan en van eten te genieten. Eten is een instrument: hoe lekkerder het is, hoe makkelijker je erover praat." Dankzij dit prachtige boek zit het met dat lekkere eten wel goed en moet samen genieten zeker lukken.

Chef en auteur Matt Wilkinson is oorspronkelijk afkomstig uit Yorkshire in Engeland en woont met zijn familie in Melbourne. Hij is mede-eigenaar van het café en restaurant Pope Joan en van zijn verswinkel Hams and Bacon. Eerder verscheen het boek Mr Wilkinsons favoriete groenten.