dinsdag, 14 juli 2020

Oerdis, oerdieet, oervoeding

Eten zoals je verre voorouders

Oerdis, oerdieet, oervoeding. Je kunt de manier waarop onze verre voorouders aten onder verschillende benamingen tegen komen. Eén ding is zeker: het was supergezond!

Allerlei takken van wetenschap hebben dat eetpatroon van onze voorvaderen zorgvuldig gereconstrueerd. Archeologen hebben bijvoorbeeld aangetoond dat we vroeger in de buurt van water leefden. Met behulp van die vondst is men tot de conclusie gekomen dat we veel vis op het menu hadden staan.

Het oerdieet

Veel vis dus. Maar hoe zag die oervoeding er eigenlijk verder uit?

  • veel groente
  • veel fruit
  • mager vlees
  • eieren
  • zeewier
  • noten

Deze voeding was het smakelijke resultaat van het jaag- en verzamelwerk van de allereerste mensen. Opvallend is dat brood, aardappelen, pasta, melk en kaas ontbraken.

Ondanks het gebrek aan bepaalde producten, levert de oervoeding voldoende voedingsstoffen op. Heel veel vitamines en mineralen, en ook veel vezels. 

Voedingsstoffen waar we in ons huidige eetpatroon al gauw te veel van binnenkrijgen, zijn in oervoeding nauwelijks te vinden. Denk aan suiker en zout. En wat te denken van het soort vet in oervoeding? Heel veel gezonde omega-3 vetzuren en maar weinig verzadigde vetten en transvetten.

Minder koolhydraten

Misschien nog wel opvallender is de hoeveelheid koolhydraten in de oervoeding. Die is ten opzichte van de hoeveelheid die wij eten drastisch kleiner!

Voor een verklaring van die bijzonderheid moeten we naar de basis van het concept oervoeding. De theorie van deze manier van eten staat beschreven in het boek 'The Paleo Diet' van de Amerikaanse wetenschapper dr. Loren Cordain.

In het kort komt die theorie erop neer dat de voeding van onze voorouders veel beter past bij onze genen, en daardoor ook goed is voor onze gezondheid.

Welvaartsziektes

Volgens de aanhangers van de oervoeding kenmerkt onze tijd zich door enorme scheefgroei: we zijn meer en anders gaan eten en minder gaan bewegen.

Vroeger was onze voeding prima afgestemd op onze natuurlijke leefomgeving. Dat veranderde met de opkomst van landbouw en veeteelt en de industriële revolutie van 200 jaar terug.

We zijn hierdoor meer granen gaan eten en daarmee werd het aandeel koolhydraten in onze voeding ook veel groter, ten koste van met name eiwitten. 

Na verloop van tijd werd binnen de koolhydraten het aandeel snelle, geraffineerde koolhydraten groter. Denk aan al het snoep, de snacks en de koeken die we nu eten.

Volgens de deskundigen op het gebied van oervoeding konden onze genen al die veranderingen in onze voeding niet aan. Simpel gezegd: onze genen waren helemaal niet gewend aan al die koolhydraten, al die verzadigde vetten en al dat zout. Dat verklaart waarschijnlijk waarom we nu te maken hebben met tal van welvaartsziektes, zoals hart- en vaatziekten.

Volgens de aanhangers zit er maar één ding op: ons voedingspatroon aanpassen! Dus:

  • Ontbijten met bijvoorbeeld fruit en noten.
  • Lunchen met lekkere salades en vis.
  • Tussendoor handjes noten, stukken fruit en vruchtensappen.
  • Avondeten met vlees, groente en fruit.