donderdag, 5 december 2019

Versterk je gezonde gewoontes

Geef je gezondheid een boost!

Als het gaat om gezond leven, kijken we vaak naar wat we verkeerd doen. Kijk ook eens naar de gezonde gewoontes die je al wel hebt. Het is gemakkelijker om die te versterken, dan om nieuwe aan te leren.

Ongemerkt doe je veel goeds voor je lijf, denk aan simpele zaken als even ontspannen als je thuiskomt of een wandeling voor een boodschap. Als je ontdekt wat jouw gezondste gewoontes zijn, is het gemakkelijk om te bedenken hoe je jouw gezondheid een boost kunt geven. Gebruik deze vijf voorbeelden ter inspiratie.

Boterhammen eten

Iets simpels als lunchen is gezonder dan je denkt. Veel mensen slaan zelfs de gewone hoofdmaaltijden over, waardoor ze snel gaan snaaien. Je kunt er dus gewoon trots op zijn als ontbijten en lunchen voor jou dagelijkse kost is.

Je gezonde gewoonte kun je eventueel zo versterken: maak lekkere volkoren boterhammen, kies mager beleg en eet er wat fruit of rauwkost bij. En, als je toch aan het smeren bent: maak er één extra voor de lekkere trek tussendoor. Lees ook: Eet eens wat meer.

Fietsen

Misschien pak je voor bepaalde dingen de auto, maar er zijn van die ritjes, die doe je vast liever even op de fiets. Dat is een gezonde gewoonte. Fiets je per keer minstens 15 minuten? Dan hoef je er niets meer aan te doen, dat is een prima actief moment.

Blijft het bij een minuut of vijf? Versterk je gewoonte dan door van jouw vaste fietsroute (bijvoorbeeld naar je werk) minimaal 2,5 km te maken. Je kunt een leuke omweg uitzoeken met behulp van sites als Google Maps of Map my Run. Als je voortaan dat beetje verder fietst, kom je zo aan de Beweegnorm van 30 minuten per dag.

Lachen

De gezondheidsvoordelen van lachen zijn volgens een aantal onderzoeken groot. Je hoeft niet per se op lachyoga om van de voordelen te profiteren. Ga eens na waar jij vrolijk van wordt en zorg dat het vaker gebeurt.

Spreek bijvoorbeeld vaker af met mensen die je aan het lachen maken, kijk een DVD van je favoriete serie, knip strips uit de krant uit en plak ze op.

Gezonde hobby

Heel veel hobby's en bezigheden zijn gezonder dan je denkt. Sport is natuurlijk super voor je lijf en als je het al vaak doet, is dat fantastisch. Maar, als je het hele weekend hebt getuinierd, is dat ook goed voor je lijf.

Breng in kaart welke dingen je doet, waarbij je in beweging bent. Van ramen lappen tot achter je kinderen aan hollen. Bedenk of je die gewoontes iets actiever kunt maken.

Ook kun je een hobby waarbij je stilzit combineren met sport, door er voortaan naartoe te fietsen. Dat is vaak gemakkelijker dan nog een vrije avond vinden om te sporten. Lees ook: Fit door dagelijkse dingen.

Vrijdag frietdag

De laatste 'gezonde gewoonte' toont aan dat je soms even wat verder moet speuren. Als je wekelijks de gang naar de snackbar maakt, is dat natuurlijk niet heel goed voor je...

Maar als je het anders bekijkt, ontdek je een gezonde gewoonte. Je hebt namelijk een eettraditie waar je aan hecht. Je wijkt er niet van af. Als je hecht aan vastigheid, kun je misschien een andere dag van de week je vaste visdag maken of Snelle Soepdag. Dat werkt bij jou dan waarschijnlijk beter dan je gewoon voor te nemen voortaan gezond te eten.

Ontdek je een gezonde gewoonte die je eerst voor lief nam? Deel deze door een reactie onder dit artikel te plaatsen.