Boekrecensie: I love health

Healthblog in boekvorm

Je kunt het inmiddels wel een trend noemen, steeds meer bloggers beperken zich niet langer tot het web en komen met een boek. Zo ook Daisy Oppelaar van het blog www.ilovehealth.nl. In haar boek ‘I love health’ blijft ze dicht bij zichzelf en haar passie voor gezondheid, sporten en gezond eten. Het is een soort boek, tijdschrift en blog in een. Vol gezonde inspiratie.

In december 2012 startte Daisy Oppelaar - toen werkzaam bij een PR-bureau - het blog I love health. Het onderwerp, de naam zegt het eigenlijk al, een healthy lifestyle. Voornamelijk de pijlers gezondheid, eten en sport. Op het blogt deelt ze alles wat ze tegenkomt op en leuk vindt.

De passie voor gezondheid was overigens niet vanaf het begin af aan vanzelfsprekend. Het prikkelbare darmsyndroom zorgde ervoor dat Oppelaar zich ging verdiepen in gezond eten en eigenlijk is vanuit daar ook het blog ontstaan.

Gezond is leuk

De belangrijkste boodschap van I love health is dat gezond leven leuk is. Gezond eten is lekker, sporten is fijn en als je gezond bent, voel je je gewoon heel veel beter. Dat leuke geldt niet alleen voor het blog, maar ook zeker voor het boek. Het is heel persoonlijk, met veel foto’s, maar bijvoorbeeld ook bekentenissen, eetdagboekjes en favorieten.

De drie pijlers van het blog vind je ook terug in het boek. Allereerst health. In dit onderdeel vind je veel informatie en tips. Hoe kun je bijvoorbeeld gezond doen op je werk? En hoe ziet de keuken van een ‘health lover’ eruit? Verder vertelt Oppelaar hoe ze haar huid en darmen gezond houdt en op welke manier je de strijd aan kunt gaan met griep. Natuurlijk mag ook gezond afvallen niet ontbreken.

Lekker bladeren

Net als op haar blog vind je in het boek veel top-tienlijstjes. Tien superfoods uit de supermarkt bijvoorbeeld. Of tien redenen waarom je niet afvalt. Juist de afwisseling in stijl maakt dat I love health leest als een tijdschrift. Je kunt lekker bladeren en er onderdelen uitpikken die je aanstaan. Je hoeft dit boek zeker niet van voor naar achter te lezen: je kunt ook prima in het midden beginnen.

Onder kopje sport vind je de drie favorieten van Oppelaar: hardlopen, krachttraining en yoga. Ook in dit hoofdstuk vind je weer lijstjes, informatie en tips. Inspirerend zijn ook de verhalen van Oppelaar zelf. Daarnaast geeft ze trainingsschema’s voor kracht met duidelijke uitleg per oefening. Een aantal yoga-oefeningen was nog een mooie aanvulling geweest, maar die ontbreken helaas. Wel vind je in het boek beschrijvingen van verschillende yogastijlen.

Goed food

Een boek over een gezonde leefstijl is natuurlijk niet compleet zonder recepten. Het laatste deel zit daar gelukkig vol mee. De meeste recepten zijn gemakkelijk en vooral ook erg smakelijk. De insteek van het food-hoofdstuk is erg leuk. Alle recepten zijn ondergebracht in kleine categorieën, bijvoorbeeld drie keer havermout, drie keer gezond op brood en drie keer choco. Ook dit draagt weer bij aan dat tijdschriftgevoel.

Bij de recepten staat vermeld of ze vegan, vegetarisch, glutenvrij of lactosevrij zijn. Handig voor als je daar op moet of wilt letten. De recepten zijn deels gebaseerd op trends die je veel ziet op gezondheidsblogs. Zo ontbreekt de bekende bloemkoolpizza niet, net als bananenbrood en gezonde pannenkoeken. Leuker vind ik dan ook juist de verrassende gerechten zoals quinotto met champignons, wortelsoep met kabeljauw en de sushisandwich.

Ga voor balans

Een veelgehoord gezondheidsadvies tegenwoord is balans. Ook Oppelaar is hier voorstander van. Zelf is ze aanhanger van de 80/20-regel. “Als je 80 procent van de tijd gezond en bewust een en sport, mag je die andere 20 procent best zondigen. De woorden lijken niet voor niets zo op elkaar, toch?”

De gezonde inspiratie die I love health op de achterflap belooft, krijg je met I love health zeker. Het is een heel persoonlijk en vrolijk boek. Elke keer als je er doorheen bladert, lees je wel iets waar je wat mee kunt.

Blogger Daisy Oppelaar, bekend van het platform I love health, heeft een passie voor gezondheid, sporten en goede voeding. Een healthy life is volgens Daisy een combinatie van gezond (en lekker!) eten, sporten en een stukje mind