'Twee derde Nederlanders drinkt te weinig water'

Getty Images

Hoewel driekwart van de Nederlanders aangeeft dat beter eten, drinken en bewegen alle drie even belangrijk zijn voor onze gezondheid, komt water drinken er bekaaid vanaf. Ruim twee derde van de Nederlanders drinkt minder dan de aanbevolen 1,5 liter water per dag.

Dat blijkt uit representatief onderzoek van Indiville in opdracht van SPA onder ruim duizend respondenten. Daaruit bleek dat men gezond leven belangrijk vindt. Aan de eigen gezondheid wordt meer belang gehecht (69 procent) dan aan familie (55 procent) of persoonlijke vrijheid (44 procent).  Iets meer dan de helft van de respondenten (56 procent) legt de verantwoordelijkheid voor hun gezondheid bij het eigen gedrag. Maar het is volgens hen ook een kwestie van geluk (19 procent) en goede genen (10 procent).

Het belangrijkste geheim voor een goede gezondheid is volgens de geinterviewden het hebben van een gezonde leefstijl. Daar hoort zoveel mogelijk zelf koken (65 procent), verse producten gebruiken (58 procent) en kiezen voor seizoensgroenten en -fruit (46 procent) bij. Ook voldoende drinken wordt door 56 procent genoemd. Tegelijkertijd doen ze dat niet. Hoewel 73 procent van hen dagelijks water drinkt, krijgt slechts één op de drie Nederlanders de aanbevolen hoeveelheid per dag binnen. 6 procent drinkt meer dan 2 liter water per dag en zo'n 11 procent komt niet eens aan 1 liter.

Lees ook: Acht tips om meer water te drinken

Gezond drinken betekent voor zes op de tien Nederlanders dus vooral voldoende drinken. Er wordt minder belang gehecht (27 procent) aan zo natuurlijk mogelijk drinken (geen conserveringsmiddelen, geen kunstmatige kleur-, smaak- en zoetstoffen), zo zuiver mogelijk drinken (23 procent), dus zonder chemicaliën zoals chloor, lood en stikstof uit pesticiden. Ook verantwoord drinken, de voorkeur geven aan producten die een positieve bijdrage leveren aan onze planeet, wordt door slechts 14 procent genoemd.

SPA liet het onderzoek doen in het kader van hun campagne "Beter drinken. Beter leven". In het verlengde hiervan komt het merk met een eigen online Academie waarmee jong en oud via ondermeer de socials op een positieve en interactieve manier wordt geïnspireerd om beter te drinken.

Auteur