Bijna één op drie Nederlanders vraagt medisch advies aan AI-chatbots

Eén op de vijf stelt zelfs een bezoek aan de huisarts uit

vrouw zoekt medisch advies op laptop
Getty Images

AI-chatbots (zoals ChatGPT, Gemini en Copilot) spelen een steeds grotere rol in hoe we omgaan met onze gezondheid. Bijna één op de drie Nederlanders heeft het afgelopen jaar een AI-chatbot om advies gevraagd over gezondheidsklachten, blijkt uit onderzoek van Univé, dat uitgevoerd is door PanelWizard.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.042 Nederlanders, onder wie vooral jongeren en ouders van jonge kinderen. Zij zien de voordelen van het gebruik van AI, zoals de mogelijkheid om anoniem vragen te stellen. Maar ze hebben ook zorgen over privacy, betrouwbaarheid en het risico dat mensen te laat medische hulp zoeken. 

Invloed besluit hulp zoeken

AI-chatbots beïnvloeden ook wanneer mensen besluiten hulp te zoeken bij gezondheidsklachten. Ruim een op de vijf Nederlanders geeft aan dat een AI-chatbot hen voldoende geruststelt om later of niet naar de huisarts te gaan. Onder AI-gebruikers geldt dit zelfs voor bijna de helft. Daarnaast geeft ruim een derde van alle Nederlanders (36 procent), en bijna driekwart van de AI-gebruikers, aan dat een AI-chatbot hen juist aanspoorde om contact op te nemen met een arts.

Uitstel bezoek aan huisarts

Veel mensen ervaren AI als een nuttige eerste stap, maar er zijn ook zorgen. Ruim één op de vijf Nederlanders heeft weleens een bezoek aan de huisarts uitgesteld na contact met een AI-chatbot. Daarnaast zegt bijna een op de vijf Nederlanders dat de informatie van een AI-chatbot volgens een deskundige onjuist of onvolledig bleek. Ook kan AI soms onbedoeld onrust veroorzaken: bijna één op de drie werd bezorgder na het krijgen van een AI-advies. 

Privacyzorgen AI-chatbots

Het gebruik van AI roept vragen op over privacy en veiligheid. Bijna twee op de drie Nederlanders (61,9 procent) maakt zich zorgen over hoe hun gegevens worden gebruikt. Tegelijkertijd vreest ruim de helft van de Nederlanders dat het gebruik van AI-chatbots ertoe kan leiden dat mensen te laat medische hulp zoeken.

"AI-chatbots maken gezondheidsinformatie laagdrempelig en anoniem toegankelijk," zegt Angelique Holtman, propositiemanager Zorg bij coöperatie Univé. "Dat kan mensen helpen sneller inzicht te krijgen in hun klachten. Maar het levert ook gezondheidsrisico’s op. Want bij gezondheidsvragen blijft het belangrijk om te controleren of het gezondheidsadvies afkomstig is van een betrouwbare bron. (...)"

Bron 
  • Univé