Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 24 juni 2017

Zoveel cafeïne mag je dagelijks binnenkrijgen

Dit gebeurt er als je te veel koffiedrinkt

Voor veel mensen begint de dag pas echt na een kop koffie. De cafeïne die in koffie zit, zorgt ervoor dat ze wakker worden én blijven. Maar hoeveel cafeïne mag je eigenlijk binnenkrijgen op een dag? En wat gebeurt er als je te veel koffie drinkt?

Cafeïne is een stof die in koffie, thee, cola, ijsthee, chocolade en producten met cacao zit. Aan energiedrankjes, snoep, kauwgom en medicijnen kan ook cafeïne toegevoegd zijn. Het heeft zowel positieve als negatieve effecten. In een kleine hoeveelheid werkt cafeïne opwekkend. Van één of twee kopjes koffie ga je je minder moe voelen. Ook je concentratie gaat erop vooruit.

Klachten door cafeïne

Krijg je te veel cafeïne binnen of ben je er gevoelig voor? Dan kun je juist last krijgen van de negatieve effecten, zoals:

  • angst
  • hoofdpijn
  • hartkloppingen
  • rusteloosheid
  • prikkelbaar zijn
  • duizeligheid
  • beven
  • slaapproblemen
  • suizende oren
  • En als je ermee stopt: ontwenningsverschijnselen zoals hoofdpijn, vermoeidheid en trillende handen.

Veilig maximum

Hoeveel koffie je kunt drinken zonder er klachten van te krijgen, verschilt per persoon. De een is gevoeliger voor de werking van cafeïne dan de ander. Een goede richtlijn is een maximum van 400 milligram cafeïne per dag. Dat zijn vier koppen koffie.

Gezonde volwassenen zullen daar geen last van krijgen. De gemiddelde Nederlander krijgt echter meer van deze stimulerende stof binnen, namelijk zo’n 600 (mannen) of 500 (vrouwen) milligram cafeïne per dag. Meestal levert dat ook geen problemen op.

Wie moeten extra opletten?

Er zijn uitzonderingen op deze regel, namelijk zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen. Cafeïne kan schadelijk zijn voor je ongeboren baby. In grote hoeveelheden lijkt het het risico op een miskraam te verhogen. Ben je zwanger, houdt het dan voor de zekerheid bij maximaal één kopje koffie per dag.

Geef je borstvoeding, dan komt de cafeïne die jij drinkt via de moedermelk bij je kindje terecht en dat kan leiden tot een onrustige baby. Ook borstvoedende vrouwen wordt daarom aangeraden om hooguit één keer per dag koffie te drinken. Bij dit advies is al ingecalculeerd dat je daarnaast andere bronnen waar wat cafeïne in zit gebruikt, zoals frisdrank of thee.

Kinderen en cafeïne

Kinderen zijn meestal geen koffieliefhebbers, maar energiedrankjes met cafeïne zijn wel populair bij tieners. Hoewel er nog weinig bekend is over het effect van cafeïne op kinderen, raadt het Voedingscentrum uit voorzorg aan om kinderen tot 13 jaar helemaal geen cafeïnerijke producten te geven. Voor tieners van 13 tot 18 jaar is maximaal één cafeïnerijke consumptie per dag het advies. Uit onderzoeken is gebleken dat jongeren die (veel) cafeïne binnenkrijgen last kunnen krijgen van slaapproblemen, hyperactiviteit en een angstig gevoel.

Bron(nen):