Boekrecensie: 100% zelfvertrouwen

Ieder mens wordt geboren met 100 procent zelfvertrouwen. Dat stelt auteur en personal coach Frank Schaper. Als je minder zelfvertrouwen hebt, ben je dat dus ergens kwijt geraakt. Het boek '100% zelfvertrouwen' helpt je het weer terug te vinden.

Volgens Schaper is zelfvertrouwen, je geloof in eigen kunnen, een momentopname. Het laat zich in je hele lichaam en geest voelen, maar is niet constant. Als het in ruime mate aanwezig is, zie je zaken in een positief licht en kun je de hele wereld aan. Als het ontbreekt, ben je angstiger en kwetsbaar, en onderschat je je eigen vermogens. Gelukkig kun je je zelfvertrouwen managen.

Verliezen

Je wordt geboren met 100 procent zelfvertrouwen. Maar veel mensen verliezen onderweg een paar procentpunten. Hoe en wanneer is daarbij de vraag: de meesten zijn zich daar niet van bewust. In het boek beschrijft Schaper drie mogelijke manieren waarmee je het hebt ingeleverd: je zelfvertrouwen is gestolen, je bent het verloren of je hebt het weggeven. Het eerste deel van het boek wijdt hij volledig aan het kwijtraken van zelfvertrouwen.

Vol vertrouwen

Het tweede deel richt zich vanzelfsprekend op het terugkrijgen van zelfvertrouwen. De drie manieren die Schaper daarvoor aandraagt zijn herpakken, terugvinden en herwinnen. In het derde deel beschrijft Schaper hoe je je zelfvertrouwen kunt onderhouden en in het laatste deel besteedt hij vooral aandacht aan het misverstand dat zelfvertrouwen gelijk staat aan arrogantie, overmoed of hoogmoed. Het is niet noodzakelijk om 100 procent zelfvertrouwen te hebben, maar het is ook zonde als je zelf die mogelijkheid niet toestaat.

Schaper gebruikt tientallen voorbeelden om zijn verhaal kracht bij te zetten. De verhalen van bekende en minder bekende mensen zetten je aan het denken en werken inspirerend. Stripjes over dokter Sigmund houden het boek luchtig en de theorieën van Schaper worden niet alleen in tekst, maar ook grafisch weergeven.

Leuk!

Kortom, 100% zelfvertrouwen is een leuk boek. Maar ook leerzaam en inspirerend. Het geeft je een steuntje in de rug als je op zoek bent naar een klein beetje meer zelfvertrouwen. Maar ook om iemand te helpen die zijn zelfvertrouwen wil verhogen, biedt het boek meer dan voldoende aanknopingspunten.

Frank Schaper is een zelfstandig personal coach, trainer en auteur. Hij combineert zijn inzichten uit zijn huidige praktijk en vorige boeken over leiderschap, persoonlijkheid, stress en vermoeidheid met zijn ervaringen als voormalig KLM-manager en uitvinder van de perfect ronde voetbal. Zijn eigen zelfvertrouwen benut Schaper door zijn veelzijdigheid volop de ruimte te geven en daarbij telkens nieuwe uitdagingen aan te gaan.