zondag, 22 mei 2022

Spasme door pramipexol?

Apotheker Sonja Keizers geeft antwoord

Apotheker Sonja Keizers geeft antwoord op vragen over medicijnen. Deze keer: spasme door pramipexol?

Ik slik pramipexol tegen extreme onrust in armen, benen en romp. Maar daardoor zijn mijn rug, hals en hoofd steeds meer naar voren gaan buigen (een spasme, noemt mijn huisarts dit). Als ik probeer het middel af te bouwen, komt de onrust terug. Wat nu?

Antwoord:

U staat voor een lastig dilemma. Om de juiste keuze te maken, is het verstandig goed uit te zoeken wat er aan de hand is. Axiale dystonie is een bijwerking van pramipexol die een enkele keer voorkomt bij patiĆ«nten die het middel slikken vanwege de ziekte van Parkinson. Je kunt je lichaam en hals dan niet meer recht en rechtop houden. Bij mensen die pramipexol gebruiken tegen restless legs komen voornamelijk andere bijwerkingen voor. Het medicijn kan op den duur de klachten juist verergeren. Dat merk je doordat de klachten toenemen bij het verhogen van de dosis, en verminderen bij het verlagen ervan. Bij u heeft het verlagen van de dosering helaas niet het gewenste resultaat gehad. Aangezien u wel een behandeling wilt tegen de ongecontroleerde schokĀ­bewegingen, is een verwijzing naar de neuroloog de meest logische vervolgstap.

Stuur ook uw medicijnvraag in. Dat kan hier.

Bron(nen):