Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 20 september 2017

9 keer het gezonde van soep

Bron van groente en vocht

Soep kan altijd. Of het nu een lekker licht groentesoepje is in de lente, een koude gazpacho in de zomer of een romige pompoensoep in de herfst. En op een koude winterdag genieten we natuurlijk massaal van snert.  Negen keer het (on)gezonde van soep.

1. Groente

Soep is een heel gemakkelijke manier om groente te eten. Hoeveel groenten je binnenkrijgt via een bord soep is natuurlijk sterk afhankelijk van wat je zelf in je soep doet. Een pan met 600 gram groenten op een liter water voor vier personen, levert je ongeveer 150 gram groenten. Dan ben je dus alweer een heel eind op weg voor de aanbevolen 250 gram.

2. Vocht

Met een kop soep kom je niet alleen gemakkelijker aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten: het helpt ook bij het op peil houden van je vochthuishouding. Een portie soep is toch wel 250 milliliter. Minimaal een achtste van de 1,5 tot 2 liter water die je dagelijks nodig hebt.

3. Vult goed

Een van de grote voordelen van soep is het verzadigende effect. Soep vult de maag, die zet uit en stuurt signalen naar het verzadigingscentrum in de hersenen. Een soepje voor de maaltijd zorgt dat je minder eet, maar ook een maaltijdsoep kan goed vullen.

Soep met stukjes groenten verzadigt langer dan een soep die volledig gepureerd is. Dit is wel sterk afhankelijk van de bouillon. Een waterige bouillon geeft je een minder vol gevoel dan een gebonden of dikke soep waarbij (een deel) van de ingrediënten is gepureerd.

4. Vitamine en vezels

Een soep waarin je zelf groente verwerkt zit vol vezels: hoe minder je de groente bewerkt, des te meer vezels. Daarnaast zijn groenten een belangrijke bron voor vitaminen en mineralen. Bij het koken van de soep gaat er wel iets verloren, maar er zijn ook stoffen die door het koken juist beter tot hun recht komen. Lycopeen uit tomaten kun je bijvoorbeeld veel gemakkelijker opnemen na het koken. Ditzelfde geldt voor bètacaroteen in wortelen.

5. Slanke soep

De meeste soepen bevatten relatief weinig vet, maar ook hiervoor geldt natuurlijk dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. Room, boter en vette bouillon kunnen van soep ook een calorieënbom maken. Trek je zelf bouillon van bijvoorbeeld kippenbouten of een mergpijp? Laat de bouillon eerst even afkoelen: je kunt het vet dan zo van de soep afscheppen.

Zetmeelhouders als aardappelen, pasta en rijst geven een soepje ook meer calorieën. Voor een gebonden soep heb je ook niet per se aardappel nodig: courgette, pompoen en knolselderij werken net zo goed.

6. Pas op met zout

Bij een zelfgemaakte soep bepaal je zelf hoeveel zout erin gaat. Meestal heb je zelfs helemaal geen zout nodig: kruiden verrijken de smaak ook. Ben je wel bewust van het feit dat veel bouillonblokjes behoorlijk zout zijn, ze bevatten soms wel 7 gram per liter. Het meeste zout vind je in kant-en-klaarsoepen en oplossoepen.

7. Gezondheidsvoordelen

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de voordelen van soep. Onder andere naar het bekende pannetje kippensoep als je ziek bent. De soep versterkt volgens diverse studies de weerstand. Ook schijnt kippensoep de spijsvertering te verbeteren en helpt het je neusslijmvliezen te herstellen.

Om verkoudheid en griep te voorkomen is het slimmer om tomatensoep te eten. Het lycopeen in tomatensoep komt je immuunsysteem ten goede. Daarnaast zouden regelmatige soepeters minder last hebben van een verhoogd cholesterol en overgewicht.

8. Op dieet met soep

Iedere dag een soepje is helemaal niet slecht, maar je moet zeker niet doorslaan. Leven op soep is geen goed idee, dat is te eenzijdig en voorziet niet in alle benodigde voedingsstoffen. Datzelfde geldt voor het soepdieet. Door alleen maar soep te eten kun je wel degelijk snel afvallen, maar dat is van tijdelijke aard. Zodra je stopt met het dieet zitten de kilo’s er zo weer aan.

9. Soep bewaren

Als je soep bereidt, maak je vaak een grote pan. Een prima idee, want je kunt de soep dan meerdere dagen eten. Het is dan wel belangrijk dat je de soep goed bewaart, anders is hij snel zuur.

Laat de soep zo snel mogelijk afkoelen en zet hem pas in de koelkast als hij echt koud is. Je kunt soep beter niet te lang op kamertemperatuur laten staan en ook meerdere keren opwarmen is onverstandig. Op die manieren krijgen bacteriën vrij spel.

Portioneer je verse soep en verwarm alleen wat je echt nodig hebt. Je kunt soep ook in kleine porties invriezen.

Op zoek naar lekkere soepen? Download dan ons gratis receptenboekje Soep.

Reactie toevoegen

11 Comments

Door GW. (niet gecontroleerd) op za, 08/19/2017 - 21:52

Pas op met zout........ "In geval je extra risico op vroegtijdig gezondheidsproblemen of erger wil vermijden!" Niet van die voor aannames hoor!

Door patricia (niet gecontroleerd) op wo, 03/29/2017 - 12:12

als je zoutarm moet eten,
waarom doe je dan geen lavas ( maggiplant) in je soep. dit vervangt perfect zout in je soep, en andere gerechten.
is gemakkelijk te kweken in je tuin, of in een pot.

Door ellen (niet gecontroleerd) op vr, 10/21/2016 - 22:47

Dit is iets wat ik al heel lang weet, toen ik jonger was heb ik 2 jaar in Spanje gewoond en gewerkt. Daar weten ze al sinds jaar en dag dat bonen gezond zijn.
Zo ook trouwens in Nederland, maar ja armeluisvoer, he. Gelukkig is dat nu anders,bonen zijn goed voor je.

Door Koen (niet gecontroleerd) op do, 10/20/2016 - 23:57

Peper. Met peper maskeer je gemakkelijk het gebrek aan zout. Maar hou rekening met uw huisgenoten. Vooral kinderen zullen niet wild zijn van een gepeperde soep! Voeg de peper er misschien, naar smaak, in uw eigen bord aan toe.
Smakelijk!

Door Koen (niet gecontroleerd) op do, 10/20/2016 - 23:51

Wijn wordt meestal van druiven gemaakt, niet van appelen. Ik denk dat u dus beter druivensap kunt nemen i.p.v. appelsap. Het is maar een idee; ik heb nog nooit van soep met wijn gehoord en ik geloof dus niet dat ik al ooit een of andere 'wijnsoep' heb gegeten. In kreeftensoep (bisque d'homard) doe ik wel een scheutje cognac of whisky, en daar zie ik geen enkele alcoholvrije vervanger voor. Tenzij gewoon eruit laten dus.

Door K.J. de Jong (niet gecontroleerd) op do, 10/20/2016 - 13:37

Helaas éen 'maar', nl. het toevoegen van wijn bij sommige van de recepten. Ik drink niet. Bestaat er een ander alternatief dan appelsap? Dit smaakt 'zoet' en verandert daardoor 't karakter van het gerecht. Zij die menen dat door 't 'koken' de alcohol 'verdampt' hebben ongelijk, want pas na > dan 3uur !! is die voor ± 75% verdwenen. Graag ideeën.

Door Ron (niet gecontroleerd) op do, 10/20/2016 - 03:26

Zout is zout.......welke afkomst maakt niets uit, als je voorzichtig met zout moet zijn in je eetpatroon, is elk soort zout niet goed.
Varieer met (verse) kruiden, je zult gauw merken dat je zout niet meer mist.
Bij ons hier met drie pp gaat een pak zout meer dan 1,5 jr mee voordat het op is.

Door Sander (niet gecontroleerd) op vr, 06/05/2015 - 12:13

Klinkt heerlijk. Zou ik het recept mogen hebben. Met voorbaat dank\

Sander

Door Piet (niet gecontroleerd) op di, 02/17/2015 - 11:01

Ik breng alle gerechten op smaak als het op tafel staat met Herbamare zeezout. Zou dit iets voor je zijn?

Door Daphne (niet gecontroleerd) op do, 11/20/2014 - 10:20

Dat je dagelijks 1,5 tot 2 liter vocht/water nodig zou hebben is volgens mijn nefroloog een hardnekkig fabeltje.

Zou graag een recept hebben voor een bouillon die hartig genoeg is zonder al dat zout (moet natriumarm eten vanwege nieraandoening). Ik ben gek op soep maar sinds ik natriumarm moet eten, eet ik niet vaak meer soep omdat ik het maar een flauwe hap blijf vinden. Iemand tips?