GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
woensdag, 31 augustus 2016

Blauwe bessen supergezond

Goed voor hart- en bloedvaten

Dat broccoli, tomaat, citrusvruchten en vette vis gezond zijn, is wel redelijk bekend. Maar in dit rijtje hoort ook de blauwe bes. De blauwe bes was een tijd vergeten, maar wordt nu langzamerhand herontdekt.

Dit kleine besje bevat namelijk anthocyaan, een stof die de bes zijn blauwe kleur geeft. Deze stof heeft een goede werking op hart- en bloedvaten. De kleurstof kan er onder andere voor zorgen dat de vetophoping (voornamelijk ophoping van cholesterol) in de bloedvaten wordt verminderd. Hierdoor wordt de doorbloeding van de bloedvaten beter.

Antioxidanten tegen veroudering

Daarnaast bevatten blauwe bessen antioxidanten. Deze spelen een belangrijke rol bij het verouderingsproces. Antioxidanten werken ontstekingsremmend, cholesterolverlagend en beschermen tegen verschillende ziekten, zoals kanker.

Er zijn maar weinig voedingsmiddelen die meer antioxidanten bevatten dan blauwe bessen. Naast blauwe bessen bevatten ook aardbeien, pruimen, sinaasappelen, blauwe druiven en grapefruits veel antioxidanten. Vitamine C uit groente en fruit is een van de belangrijkste antioxidanten voor het lichaam.

Suiker vermindert werking

Een nadeel van blauwe bessen is dat de gezonde eigenschappen snel verminderen als je de bes combineert met suiker. Het eten van veel blauwe bessenjam (ook de light versie) is dus geen aanrader.

Je kunt de bessen het beste direct na aankoop eten. Kies voor stevige blauwe bessen met een zilverachtige waas. Neem geen verschrompelde of overrijpe bessen, deze hebben al veel van hun gezonde stoffen verloren.

Bewaar de bessen ook niet te lang, omdat hierdoor alle gezonde stoffen verloren gaan. Maximaal 5 dagen in de la van je koelkast.

Gezonde voeding

Met een gezonde voeding krijg je in principe voldoende antioxidanten binnen. Echter,  per soort fruit en groenten kan het gehalte aan antioxidanten nogal verschillen. Varieer daarom voldoende, zodat je alle voedingsstoffen en antioxidanten voldoende binnenkrijgt.

 

Bron(nen):

  • Rubriek.nl

Reactie toevoegen

9 Comments

Door Liesbeth Heerink (niet gecontroleerd) op za, 05/21/2016 - 12:13

Ik heb ooit gelezen dat blauwe bessen ook de aanmaak van de botten bevorderen. Zelf gebruik ik blauwe bessen al jaren iedere ochtend in de magere yoghurt met müesli. Mijn osteoperose is verbeterd in osteopenie!

Door Kees Snoek (niet gecontroleerd) op do, 05/19/2016 - 11:53

Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik een volkstuin heb! Ik heb 2 blauwe bes struiken en 14 rode bes struiken,plus 4 zwarte bes struiken.Daarbij heb ik 6 meter aan bramen staan.Al dit fruit maak ik in(pasteuriseren)het is veel werk,maar dan heb je een flinke voorraad sap om zo te drinken en in de yoghurt (heerlijk!!!!)

Door Frank (niet gecontroleerd) op za, 02/13/2016 - 11:53

Ik lees net dat blauwe bosbessen ook gebruikt worden bij diarree omdat het de ontlasting dikker maakt. Bron: Fytotherapie,praktische kruiden- en plantengids. Dus als je blauwe bosbessen gebruikt voor de anti-oxidanten lijkt het me dat je je ervan bewust moet zijn dat je ook last van verstoppingen .kan krijgen. Het lijkt me dus wel belangrijk bosbessen te variëren met andere vruchten die ook veel anti-oxidanten bevatten als het je om de anti-oxidanten te doen is.

Door Veerle (niet gecontroleerd) op ma, 09/08/2014 - 09:27

Nee, als ze direct zijn ingevroren blijven de eigenschappen bewaard.

Door ronald (niet gecontroleerd) op do, 08/14/2014 - 10:39

als je deze toevoegt aan zuivel ( bijv kwark) is de werking van de goede stoffen een stuk minder)

Door Chrissie (niet gecontroleerd) op za, 08/09/2014 - 18:34

Heel erg lekker. Ik doe ze in de yoghurt of kwark. Super!!!

Door quincy (niet gecontroleerd) op vr, 08/08/2014 - 18:41

marijke ik heb ze hier naast me staan maar zijn niet te vreten

Door marijke (niet gecontroleerd) op ma, 08/04/2014 - 17:59

Bij de Lidl zijn de blauwe bessen nu in de aanbieding,
500 gram voor 1,99.
De moeite waard, toch!

Door Oscar (niet gecontroleerd) op zo, 05/18/2014 - 22:26

Bessen uit de diepvries hebben die ook hun waarde verloren?