Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 25 juni 2017

Fit met vitamine C

Ascorbinezuur voor een goede weerstand

Het is misschien wel de bekendste vitamine. Wie eet er niet wel eens een extra sinaasappel om zijn weerstand op te peppen? Maar vitamine C is ook belangrijk bij allerlei andere processen in het lichaam. Hoeveel heb je ervan nodig en waar zit het in?

Vitamine C (ook wel ascorbinezuur) heb je nodig voor een goede weerstand en voldoende energie. Daarnaast zorgt het voor een goed functionerend zenuwstelsel en gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten.

Grote doses worden wel gebruikt bij griep, verkoudheid, kanker en ter bevordering van wondgenezing. Of het daar effect op heeft, is nog niet wetenschappelijk aangetoond. Artsen schrijven soms vitamine C voor aan patiënten die een pols gebroken hebben om posttraumatische dystrofie te helpen voorkomen. Vitamine C bevordert ook de opname van non-heemijzer uit voeding. Uit een maaltijd met fruit of groente neemt je lichaam daarom meer ijzer op. Bovendien is vitamine C een antioxidant. 

Bijna alle dieren maken zelf vitamine C aan. De mens, mensapen, maar ook cavia’s, zijn de uitzondering op de regel. Ons lichaam is niet in staat om zelf vitamine C te vormen. Wij hebben dus voeding nodig om te voorzien in onze vitamine C-behoefte.

Waar zit het in?

Bij vitamine C denk je misschien als eerste aan sinaasappels, maar het zit ook in ander fruit, groente en aardappelen. Met name koolsoorten, citrusfruit, kiwi's, bessen en aardbeien zijn rijk aan vitamine C. Het lost op in water en is gevoelig voor hitte en zonlicht. Om zo veel mogelijk van de vitamine C in groente te profiteren, kun je ze daarom het beste vers eten en kort koken in weinig water. Aardappels zijn na drie maanden bewaren bijvoorbeeld meer dan de helft van hun vitamine C-gehalte kwijt. In zure sappen, zoals in sinaasappelsap, blijft de vitamine C beter behouden.

E 300

Sommige levensmiddelen verkleuren of gaan anders smaken omdat ze reageren met zuurstof. Denk aan een gesneden appel die bruin wordt. Dat proces heet oxidatie. Een antioxidant, zoals vitamine C, voorkomt dat. Daarom wordt vitamine C wel aan producten toegevoegd als conserveermiddel. Het staat dan als E-nummer 300 op het etiket.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid

Als je gevarieerd eet, krijg je gemakkelijk voldoende vitamine C binnen. Een tekort aan vitamine C komt nog wel voor bij alcoholisten en mensen met een zeer eenzijdig voedingspatroon.

De Gezondheidsraad heeft voor verschillende groepen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C vastgesteld:

Categorie / leeftijd Milligram per dag
Mannen / jongens  
0 - 12 maanden 35
1 - 4 jaar 40
4 - 7 jaar 45
7 - 10 50
10 - 13 jaar 55
13 - 16 jaar 65
16 - 65 jaar en ouder 70
   
Vrouwen / meisjes  
0 - 12 maanden 35
1 - 4 jaar 40
4 - 7 jaar 45
7 - 10 jaar 50
10 - 13 jaar 55
13 - 16 jaar 65
16 - 19 jaar 65
19 - 65 jaar en ouder 70
Tijdens zwangerschap 90
Tijdens borstvoeding geven 110

 

Bron(nen):

Reactie toevoegen

11 Comments

Door Oosterbaan (niet gecontroleerd) op do, 01/26/2017 - 00:27

Er bestaat zoiets als google...

Door Adrie (niet gecontroleerd) op wo, 01/25/2017 - 13:14

Goed bezig Johanna, klopt allemaal wat je zegt en je kan eventueel je vitamine C inname gerust naar boven bijstellen , zeker als je jezelf eens niet lekker voelt.
Mag ik vragen welke supplement je neemt?

Door Esta (niet gecontroleerd) op za, 09/24/2016 - 10:45

Helemaal waar. In bosjes zijn er verkoudheden om mij heen, maar met 1000 mg vitamine c zing ik overal doorheen. En als ik al iets voel opkomen dan is het zo weg.
Ook goed om blaasontsteking te voorkomen. Een familielid had daar vaak last van, en heeft dat jaren niet meer gehad, na starten met vitamine c. Bij hogere dosis wel zorgen dat het time released is, en liefst met rozenbottel. Meer dan 1000 mg niet nodig. Uitkijken bij meer dan 2000 mg. Niet aan te bevelen, tenzij op doktervoorschrift.

Door Anneke Genis (niet gecontroleerd) op do, 02/04/2016 - 10:50

LNu werd mij deze week verteld, dat als je groenten kookt, alle vitamine C er uit is......Dan zouden onze ouders en voorouders weinig of geen vitamine C hebben gehad, want door hen werd de groente vaak vrij lang gekookt.

IS DAT WAAR ?

Door Nounou (niet gecontroleerd) op za, 01/23/2016 - 09:17

Wat een negatieve toon. Ik ben blij met een stuk zoals dit. Van al die vitamine zou je jezelf beter in je vel moeten voelen. Mischien krijg je antwoord als je je vraag formuleerd als een vraag, en nietvals commentaar

Door Andrew (niet gecontroleerd) op wo, 05/20/2015 - 09:31

De aanbevolen hoeveelheid Vitamine C kan naar veel hoger worden bijgesteld.
De medische en farmaceutische industrie hebben belang bij zieke mensen zodat ze meer medicijn kunnen verkopen. Daarom brengen ze wetenschappelijke rapporten uit waarin lage doseringen Vitamine C worden aanbevolen zodat je nooit echt van de weerstand van Vit. C kunt genieten.

Door Johanna (niet gecontroleerd) op zo, 05/11/2014 - 10:40

Al jaren slik ik dagelijks multivitaminen en extra vitamine C 500 mg. Niet wetenschappelijk bewezen, maar ik ben nooit ziek, geen verkoudheden, geen griep en aan mijn gebit kan de tandarts niks verdienen (behalve reinigen).
Als het lichaam verzadigd is van vit. C vormt het een geweldige barriere.
De supplementen koop ik van goede kwaliteit .
Goedkope zijn synthetisch en worden amper door het lichaam opgenomen.

Door hr.P.las van Be... (niet gecontroleerd) op ma, 03/10/2014 - 18:01

op advies van mijn Dokter in het zieken huis,om dat ik toen veel medicijnen per dag 8stuks.om vitamine C ,tenemen om dat deze medicijnen,ook goede vitamine ver dween uit het lichaam,en niet door voedsel werd aan gevuld,om dat de groenten zo vlug uit de grond wordt gehaald,dat de groenten,niet genoeg vitamine kon op slaan in de groeten.ik slik elke dag twee vitamine C en al geen 5jaar jicht,terwijl ik ook te eten waar veel purinne in voor kwam,bevordt jicht aan valen.

Door Nelleke (niet gecontroleerd) op za, 03/01/2014 - 19:31

Volgens mij is 70mg al veel jaren te weinig. In België bijv. staat dit al geruime tijd op 110mg. per dag. En hoeveel zit er nog in de voedingsstoffen. Met een gevarieerd eetpatroon en geen stress, alcohol of nicotine, chronische ziekte zou je het uit je dagelijkse voeding kunnen halen

Door J. Ger van den Hurk (niet gecontroleerd) op do, 02/27/2014 - 09:24

Maar let wel, ook niet wetenschappelijk aangetoond, dat het voor mensen met jicht het niet raadzaam is om citrusvruchten, o.a. sinaasappelen, te eten, uitgezonderd mandarijnen, met gezonde groet, J. Ger van den Hurk