zondag, 8 december 2019

Boekrecensie: De flexitariër

Voor de parttime vegetariërs

Steeds meer mensen realiseren zich dat vlees gemakkelijk vervangen kan worden, zonder dat het gerecht er op achteruit gaat. Toch zijn er situaties waarbij de een om een vegetarische maaltijd vraagt en de ander liever een biefstuk op zijn bord ziet. De flexitariër biedt hier dé oplossing. Het boek staat vol inspiratie voor vegetarische gerechten, inclusief suggesties met hoe je het aan zou kunnen vullen met vlees of vis.
Auteur:
Jo Pratt
Jaar van uitgave:
2018
Prijs:
€ 19,99
ISBN:
9789023015741
Aantal pagina's:
192

Flexitariër?

Maar eerst: wat is een flexitariër? Waarschijnlijk ben jij het zelf, net als de meeste Nederlanders die minstens één dag in de week geen vlees of vis eten. Een flexitariër staat open voor een vegetarische leefstijl en weet inmiddels dat het over het algemeen beter is en heel lekker kan zijn om plantaardig te eten.

Jo Pratt, de auteur van het kookboek, is zelf grotendeels vegetariër. Alleen bij hoge uitzondering, bijvoorbeeld met een etentje waarbij ze naar ieders smaak iets op tafel wil zetten, of omdat ze gewoon heel veel zin heeft in een stukje gerookte zalm, zal vlees of vis haar keuken bereiken.

Flexi-varianten

In De flexitariër wordt gedacht vanuit de groenten. Alle recepten zijn vegetarisch, maar in het hoekje is steeds de 'flexi-variant' van het recept te vinden. Hierin geeft Pratt bijvoorbeeld als tip om wat stukjes beenham door de soep te roeren, of om de augurkjes te vervangen door tijgergarnalen. De recepten zijn echter zo ontwikkeld dat ze op zichzelf gegeten kunnen worden. Ze zijn zorgvuldig samengesteld, zodat ze ook zonder vlees of vis voldoende voedingsstoffen bevatten. Aan eiwitten geen tekort, dus. Die zijn met peulvruchten, noten, zaden, sojaproducten, volkorengranen, eieren en melkproducten goed te vervangen.

Er staan in dit boek veel recepten die ook voor de 'gewone vegetariër' aantrekkelijk zijn, zoals de drie-kazen-mac 'n' cheese, pasta met rodewijnvijgen en geroosterde cajun paddenstoelen met bonensalade. Het is niet zo dat je vlees of vis in de gerechten mist, wat het boek voor meer dan flexitariërs geschikt maakt.

Kun jij al wat flexi-inspiratie gebruiken? Ga dan alvast aan de slag met deze recepten uit het kookboek.