Boekrecensie: Sensationele salades

Salades voor ieder seizoen

zalmsalade
Sensationele salades

Als je de kunstzinnige cover van 'Sensationele salades' bekijkt, weet je nog niet zo goed wat je kunt verwachten, maar zodra je het boek open spatten de foto's van prachtige - en zeker ook ook smakelijke - salades van de pagina's af. Het boek bevat meer dan honderd salades voor ieder seizoen. Niets saaie smaken of standaard slaatjes. De sensationele salades zijn een feest voor de zintuigen.

Chefkok Peter Gordon wordt regelmatig de Europese vader van de fusionkeuken genoemd. Ook in het boek Sensationele salades combineert hij de meest uiteenlopende smaken, texturen en ingrediënten met elkaar. Het doel: een nieuwe opwindende salade. Het boek staat er vol mee.

Sla op je bord

Salades zijn al lang geen voor- of bijgerecht meer, maar vormen een volwaardige maaltijd. Daarbij passen ze in de lijn van gezond eten. Het fijne is verder dat je vaak vooral ingrediënten gebruikt die je toch al in de koelkast of voorraadkast hebt. Dat geldt geldt ook voor veel recepten in Sensationele salades. Sommige vergen flinke voorbereiding, maar je kunt bijna altijd ook gebruik maken van kant-en-klare ingrediënten.

Volgens Gordon is een salade een mengsel van ingrediënten die apart zijn klaargemaakt (in tegenstelling tot een stoofschotel), maar die met elkaar harmoniëren omat ze bijvoorbeeld qua textuur en kleur op elkaar lijken of juist tegengesteld zijn aan elkaar. Bijvoorbeeld knapperig tegenover zacht. "Een salade kan een zorgvuldig opgediende creatie zijn, maar ook een nonchalante combinatie van ingrediënten." De chef benadrukt dat je voor een salade echt goede, verse ingrediënten van topkwaliteit moet kiezen.

Fijne smaken

Sensationele salades begint met een korte les in salades samenstellen en op smaak brengen. Gordon geeft goede tips, bijvoorbeeld hoe je een verlepte groente weer opknapt of hoe je een perfecte dressing maakt. Daarna volgen de recepten; eenvoudige salades, vegetarische salades en ook salades met vis, schaaldieren, vlees en gevogelte. Voor de dressings vind je in het boek een apart hoofdstuk.

De smaken en combinaties van ingrediënten zijn vaak verrassend, maar niet per se complex. Lekker zijn bijvoorbeeld de geroosterde wortelgroenten en pompoen met romige erwten met munt of geroosterde zoete aardappel met chilipeper, courgette, geroosterde knoflook, hazelnoten en peer. Heerlijk is ook de gepaneerde camembert, appel, mango, slablaadjes en radijs.

Ook met vlees en vis weet Gordon heerlijke gerechten te creeëren. Wat denk je bijvoorbeeld van gepocheerde zalm, amandelen en grapefruitcouscous of gestoomde parelhoen, kruidige geroosterde pompoen en zoete pecannoten? Aan de receptnamen zie je al dat het niet zomaar simpele slaatjes zijn. Sommige recepten nemen twee pagina's in het boek in beslag, maar ze blijven wel goed te doen. En het resultaat proef je!

Extra niveau

Met Sensationele salades til je een maaltijdsalade naar een iets hoger niveau. Plus je hebt weer heel wat extra inspiratie om veel groente te eten. Het boek bevat recepten voor elk moment van de dag, voor ieder seizoen en voor allerlei gelegenheden. Je kunt zo een heel diner van prachtige salades samenstellen en ik weet zeker dat je gasten zullen smullen. Ook het boek zelf is - dankzij de kleurrijke foto's - een plaatje.

Peter Gordon is geboren in Nieuw-Zeeland. Zijn reizen door Azië hadden een beslissende invloed op zijn culinaire ontwikkeling en Peter wordt internationaal gezien als de grondlegger van de fusionkeuken. Hij heeft verschillende restaurants in Londen en Auckland, schreef meerdere kookboeken en is in Engeland en Nieuw-Zeeland bekend van zijn tv-optredens in onder andere Saturday Kitchen, Jamie Oliver's Channel 4 Food Series en als jurylid van Master Chef Nieuw-Zeeland.