Boekrecensie:Vlees noch vis

60 gevarieerde groentegerechten

In het televisieprogramma Vlees noch vis op 24Kitchen geeft Estee Strooker inspiratie voor iedereen die een keer een volledige maaltijd zonder vlees of vis (of andere dierlijke ingrediënten) wil eten. Het boek doet hetzelfde: recepten met verschillende groenten als basis en tips bij het koken van een vegetarische maaltijd. Lekker, gezond en origineel.

Een maaltijd zonder vlees of vis is voor de meeste mensen wat onwennig. Ook auteur Estee Strooker is zo niet opgevoed. Toch ging ze steeds meer experimenteren met groente, onder meer door haar programma Vlees noch vis. Ze verdiepte zich in de mogelijkheden van groente en ging ze meer en meer waarderen.

Die ontstane passie voor groente komt duidelijk terug in het boek. Het enthousiasme en de frisheid spat van de pagina's af. De gerechten zijn kleurrijk, origineel en veelzijdig. Toch betekent dat niet meteen moeilijk of kostbaar. Als je rekening houdt met welke groente in het seizoen past, eet je namelijk goedkoper en vaak gezonder. Daarbij zijn de recepten redelijk makkelijk en het resultaat absoluut lekker.

Vrolijke hoofdstukken

De inhoudsopgave van Vlees noch vis zet meteen de toon. Met hoofdstukken als 'Feestelijk koken voor (vega) visite', 'Vriendelijk prijsje' en 'Vegan for a day' wordt het direct duidelijk dat je met de recepten alle kanten op kunt. Daarbij geeft het ook meteen een bepaalde sfeer weer: licht, vrolijk en creatief. Precies ook de indruk die na het doorbladeren blijft hangen, mede dankzij het fotowerk en de opmaak.

Vlees noch vis is echt zo'n boek waarbij je niet weet waar je moet beginnen: alles ziet er even lekker uit. De meringue-rabarbertaartjes springen direct in het oog, maar ook de pompoenvijgentaart met pecannoten zou ik het liefst meteen gaan bakken. Bijzonder zijn ook gerechten als boerenkool-spruitjesstoof met romige knolselderijpuree, quinoa-kikkererwtenburger met cheddar of stamppotbitterballen.

Tips en trucs

Elk moment van de dag en iedere dag van het jaar kun je je uitleven met Vlees noch vis. Bij elk gerecht staat aangegeven wanneer het beste moment is om het recept te maken. Verder vind je door het boek verspreid allerlei tips. Bijvoorbeeld over smaakcombinaties, kleurbehoud en serveren.

Basisrecepten om je kooktechnieken te verbeteren vormen een mooie afsluiter van het boek. Denk hierbij aan zelf tomaten drogen, uien poffen en siroop of mayonaise zelf maken. Heel leuk zijn ook de extra thematafels. Een verzameling van verschillende recepten uit het boek voor bijvoorbeeld een chic diner of troosteten. Die gerechten staan niet alleen mooi bij elkaar, maar smaken ook nog eens perfect samen en zorgen voor een gebalanceerde maaltijd.

Ga voor groente

Vlees noch vis moedigt aan om af en toe eens een heerlijke maaltijd zonder vlees of vis op tafel te zetten. De redenen hiervoor kunnen volgens Strooker divers zijn, bijvoorbeeld even weinig te besteden, behoefte aan een extra gezonde maaltijd vol groente of bezoek van een vegetariër. De mooiste motivatie is natuurlijk dat groenten heel lekker zijn en met alle fijne recepten in haar vrolijke kookboek moet dat helemaal goedkomen.

Estee Strooker won als twintigjare de eerste Nederlandse Masterchef, waarna ze haar eigen restaurant in Arnhem opende: 't Amusement. In haar restaurant experimenteert ze veel met creatieve groentebereidingen. Op 24Kitchen is ze een van de presentatoren van 'De makkelijke maaltijd' en heeft ze haar eigen programma 'Vlees noch vis'.